Wat zijn communicatieve vaardigheden?

Wil je prettig samenwerken met je collega’s en prettig samenleven met de mensen om je heen? Dan zijn communicatieve vaardigheden erg belangrijk. 

Wanneer jij goed in staat bent je uit te drukken, helpt je dat bij het bereiken van je doelen. Maar is dat alles? Nee, communicatie gaat namelijk verder dan praten alleen, veel verder! Want als iedereen alleen maar praat en bijvoorbeeld geen aandacht heeft voor de ander, bereiken we niets. Ook wanneer je niet let op hoe je jouw boodschap brengt, schiet je jouw doel voorbij.

In dit artikel komen enkele voorbeelden van communicatieve vaardigheden aan bod die we ook in onze training Effectief Communiceren uitgebreid behandelen. Dat is namelijk onze training waarin je een reeks aan communicatieve vaardigheden leert en vooral ook oefent. Door te oefenen ben je in staat om de geleerde communicatieve vaardigheden makkelijk in praktijk te brengen.

communicatieve vaardigheden

De basis: goed contact.

De eerste belangrijke communicatieve vaardigheid is het leggen van goed contact met je gesprekspartner. Dat betekent dat je aandacht hebt voor degene die je ontmoet. Zelfs als jij met iemand een conflict wilt uitpraten, is aandacht voor de ander belangrijk om het gesprek in een goede sfeer te kunnen voeren. Want je zult begrijpen, als jullie allebei alleen maar jullie verhaal willen vertellen en nauwelijks aandacht besteden aan de sfeer waarin je dit doet, dan zal je weinig bereiken. Dat geldt natuurlijk ook als je bijvoorbeeld iemand ergens van wilt overtuigen of wanneer je iemand feedback wilt geven. Ook dan heb je als eerste te zorgen voor een goed contact.

Luisteren is één van de communicatieve vaardigheden.

Kan jij goed luisteren? En dan bedoel ik écht luisteren, zonder vooroordelen en aannames? Luisteren is namelijk een erg belangrijke communicatieve vaardigheid. Door aandachtig te luisteren, parkeer je even je eigen gedachten en krijg je meer inzicht in de gedachtewereld van je gesprekspartner. Zo leer je hem of haar beter begrijpen. Als er omgekeerd net zo goed naar jou geluisterd wordt, snap je dat dit een goede basis is voor een prettige samenwerking. Dus alle reden om zelf het goede voorbeeld te geven, toch?

 
luisteren

Naast luisteren en een goed contact, zijn er natuurlijk heel veel gesprekstechnieken en communicatieve vaardigheden, maar om die allemaal aan te stippen is een blog te kort. Wat ik nog wel met je deel is iets wat je misschien niet als vaardigheid ziet maar wel essentieel is: innerlijke rust.

Leer je te verplaatsen in de ander

Bij deze communicatieve vaardigheid gaan bij sommigen de nekharen overeind staan. De opmerking “waarom moet ik me in hem verplaatsen, laat hij zich maar eens in mij verplaatsen” komt ons niet onbekend voor. En toch heb juist jij er baat bij als jij je in die ander verplaatst. Met wat inlevingsvermogen begrijp je waar de ander gevoelig voor is of waar hij of zij voor open staat. Je hoeft het er niet per se mee eens te zijn, het gaat alleen maar over inleven in de ander. Je kunt daar goed gebruik van maken als je bijvoorbeeld iemands medewerking nodig hebt. De vraag “what’s in it for me?” is daarbij een belangrijke. Deze zal de ander zich stellen als je iets van hem of haar nodig hebt, wat heeft-ie eraan om met jou mee te werken? Zoals bijvoorbeeld in een sollicitatie. Je vergroot je kansen door je te verdiepen in jouw toegevoegde waarde voor het bedrijf en daarover het gesprek aan te gaan.

Innerlijke rust, ook dat hoort erbij!

We hebben het vaak over effectief communiceren, maar in een ander artikel schreef ik al dat effectief communiceren om meer gaat dan communicatieve vaardigheden. Wanneer je je op je gemak voelt, kun je meer onbevangen het gesprek aan. Ook lastige gespreksonderwerpen zoals feedback, conflicten of het aangeven van je grenzen worden minder lastig wanneer je lekker in je vel zit. Want dan pas komen je communicatieve vaardigheden, zoals je die leert in de training Effectief Communiceren, goed uit de verf.

Vind je het spannend omdat je weerstand verwacht of juist de ander niet wilt kwetsen? Dan kan het al helpen als je die communicatieve vaardigheden regelmatig toepast zodat je daar steeds meer op kunt vertrouwen. Zodat je steeds meer ervaart dat het helemaal niet spannend hoeft te zijn.

Naast goed contact, luisteren en inlevingsvermogen, zijn er natuurlijk heel veel gesprekstechnieken en communicatieve vaardigheden, maar om die allemaal aan te stippen is een blog te kort. Iets wat je misschien niet als vaardigheid ziet, maar nog wel kort besproken moet worden, is innerlijke rust.

Communicatieve vaardigheden vragen om assertiviteit

In de training Effectief Communiceren ga je ook aan de slag met assertief communiceren, zoals het “Nee” zeggen. Merk je desondanks dat je vastloopt, dat je het spannend vindt, dat je aarzeling voelt? Dan is het goed om eens wat verder te kijken dan alleen je communicatieve vaardigheden en gericht te werken aan je assertiviteit. In de training Persoonlijke Kracht via NLP leer je minder over communicatieve vaardigheden, maar meer over wat het voor jou nog lastig maakt. Door beter inzicht in de basispatronen die jou nog belemmeren en daar verandering in aan te brengen, kun jij steviger in je schoenen staan en op ontspannen wijze de gesprekken aangaan die je tot voor kort lastig vond.

Hoe wil jij je communicatieve vaardigheden trainen?

Twijfel je nog welke training beter bij je past? Neem dan contact met ons op. Je kunt ons bellen of een bericht sturen via WhatsApp of email. We denken graag met je mee!

Veel gestelde vragen over communicatieve vaardigheden

Zoals hierboven al beschreven, zijn contact maken en luisteren twee van de belangrijkste communicatieve vaardigheden. Daarnaast is het belangrijk als je kunt verplaatsen in de ander. Die voelt zich daarmee serieus genomen en het helpt jou om je doelen te bereiken.

Experimenteer met ander gedrag.

Dat klinkt misschien wat simpel, maar het is algemeen de vuistregel als je huidige gedrag niet werkt. Wij mensen zijn nogal geneigd om nog beter ons best te doen in het gedrag wat toch niet werkt, dus dan snap je dat het je weinig zal opleveren.

Luister, luister, luister….

Waarom denk je dat we twee oren hebben en maar één mond? Veel mensen denken dat communiceren te maken heeft met wat en hoe je dingen vertelt. Waar communicatie vaak misloopt is in het slechte luisteren. Dus probeer eens wat beter je oren te openen en nieuwsgierig te luisteren naar wat de ander jou wil vertellen. Luisteren is niet voor niets een van de belangrijkste communicatieve vaardigheden.

Let op non-verbale signalen!

De betekenis van iemands boodschap wordt voor een goed deel bepaald door de non-verbale signalen. Zelfs als iemand niets zegt, kan zijn of haar non-verbale communicatie je zoveel vertellen. Maar pas op met al te snel conclusies te trekken als iemand bijvoorbeeld zijn wenkbrauwen optrekt. Vraag liever wat er is, zodat je geen verkeerde aanname doet.

Stop eens met appen en mailen.

Hoe vaak kiezen we tegenwoordig voor een whatsappje of een email om te communiceren? Lekker makkelijk denk je dan misschien, maar het is ook linke soep. Juist omdat je de zojuist genoemde non-verbale signalen niet zichtbaar zijn in een geschreven boodschap, is het een bron van misverstanden. Loop liever op iemand af of pak desnoods de telefoon, je hebt dan meteen door hoe je boodschap overkomt.

 

Vraag feedback

Zeker ook als je experimenteert met nieuw gedrag, vraag dan af en toe hoe je overkomt. Soms doe je dat letterlijk door het te vragen, soms krijg je “feedback” in de vorm van weerstand die je bij de ander ervaart. Het is dan verleidelijk om de ander een zeurpiet te vinden, maar misschien is het een goede spiegel voor je: hoe heb je dan gecommuniceerd dat dit tot weerstand leidde?

Kies een training communicatieve vaardigheden

Natuurlijk mooi allemaal, tips om je communicatie te verbeteren. Gaat het je dan ook lukken? Het is voor veel mensen een goed idee om een training zoals Effectief Communiceren te doen om zodoende hun communicatieve vaardigheden te verbeteren. In groepsverband ga je dan ook oefenen om alvast te ervaren hoe die technieken werken. En ga je met elkaar in gesprek over wat je in je communicatie ervaart als effectief en wat niet.

Voor het behalen van je doelen, zijn communicatieve vaardigheden heel waardevol. Maar daarnaast is jouw houding van groot belang. Hoe stap je een gesprek in, wat wil je daarin eigenlijk bereiken? Met houding bedoel ik hier niet zozeer de lichaamshouding, alhoewel non-verbale communicatie uiteraard erg belangrijk is. In dit geval bedoel ik vooral je mentale houding. Die is van wezenlijk belang. Ik geef je enkele voorbeelden.

  1. Leef je in in de ander. Zolang je aan het roeptoeteren bent en vanuit jouw eigen belevingswereld de ander probeert te overtuigen, zal je weinig bereiken. Tenzij die ander zich geïntimideerd voelt en daar geen weerstand tegen weet te bieden. Sta dus open voor reacties en neem die serieus, sluit aan op zaken die de ander belangrijk vindt.
  2. Geef feedback met een positieve intentie. Je kunt ruwweg kiezen tussen twee intenties: de ander eens flink de volle laag geven of de ander laten weten hoe zijn/haar gedrag op jou overkomt. Met het geven van de volle laag zal je doorgaans op weerstand stuiten en de kans is klein dat jouw feedback dan met open armen (oren) wordt ontvangen. Beter geef je feedback vanuit de intentie dat je de ander wilt helpen groeien. Goede feedback is daarom opbouwend en bevat vaak tips.
  3. Ga een conflict aan zonder eisen. Veel mensen die ik spreek willen een conflict winnen. En daar gaat het al mis. Wanneer je perse een conflict wil winnen, is het al erg lastig om open te luisteren naar de argumenten, belangen en behoeften van de ander. Als je daar al naar luistert, is het wellicht vooral om te beoordelen hoe je dat onderuit kunt halen. Je komt op een prettige manier uit een conflict als je het open aangaat en daarmee de visie van de ander ook in overweging neemt. Wees nieuwsgierig, stel vragen en leg jullie standpunten naast elkaar om te zien waar bruggen geslagen kunnen worden.

Stuk voor stuk zaken die aan bod komen in de training Effectief Communiceren. Dus als je echt beter de essentiële communicatieve vaardigheden wilt leren inzetten, schrijf je dan in voor één van de geplande groepen!

Data kon niet geladen worden
WhatsApp ons
1
Stel je vraag via WhatsApp
Heb je een vraag voor ons? Stuur een whatsapp-bericht!