Wil je prettig samenwerken met je collega’s en prettig samenleven met de mensen om je heen? Dan zijn communicatieve vaardigheden erg belangrijk. Wanneer jij goed in staat bent je uit te drukken, helpt je dat bij het bereiken van je doelen. Maar is dat alles? Nee, communicatie gaat namelijk verder dan praten alleen, veel verder!
Ik zal je hier enkele voorbeelden geven die in onze training Effectief Communiceren uitgebreid aan bod komen.
De basis: goed contact.
Elk goed gesprek begint met een goed contact. Dat betekent dat je aandacht hebt voor degene die je ontmoet. Zelfs als jij met iemand een conflict wilt uitpraten, is aandacht voor de ander belangrijk om het gesprek in een goede sfeer te kunnen voeren. Want je zult begrijpen, als jullie allebei alleen maar jullie verhaal willen vertellen en nauwelijks aandacht besteden aan de sfeer waarin je dit doet, dan zal je weinig bereiken. Dat geldt natuurlijk ook als je bijvoorbeeld iemand ergens van wilt overtuigen of wanneer je iemand feedback wilt geven. Ook dan heb je als eerste te zorgen voor een goed contact.
Luisteren is één van de communicatieve vaardigheden.
Kan jij goed luisteren? En dan bedoel ik écht luisteren, zonder vooroordelen en aannames? Door aandachtig te luisteren, parkeer je even je eigen gedachten en krijg je meer inzicht in de gedachtewereld van je gesprekspartner. Zo leer je hem of haar beter begrijpen. Als er omgekeerd net zo goed naar jou geluisterd wordt, snap je dat dit een goede basis is voor een prettige samenwerking. Dus alle reden om zelf het goede voorbeeld te geven, toch?
Naast luisteren en een goed contact, zijn er natuurlijk heel veel gesprekstechnieken, maar om die allemaal aan te stippen is een blog te kort. Wat ik nog wel met je deel is iets wat je misschien niet als vaardigheid ziet maar wel essentieel is: innerlijke rust.
Innerlijke rust, ook dat hoort erbij!
We hebben het vaak over effectief communiceren, maar in een ander artikel schreef ik al dat effectief communiceren om meer gaat dan communicatieve vaardigheden. Wanneer je je op je gemak voelt, kun je meer onbevangen het gesprek aan. Ook lastige gespreksonderwerpen zoals feedback, conflicten of het aangeven van je grenzen worden minder lastig wanneer je lekker in je vel zit. Want dan pas komen je communicatieve vaardigheden, zoals je die leert in de training Effectief Communiceren, goed uit de verf.
Vind je het spannend omdat je weerstand verwacht of juist de ander niet wilt kwetsen? Dan kan het al helpen als je die communicatieve vaardigheden regelmatig toepast zodat je daar steeds meer op kunt vertrouwen. Zodat je steeds meer ervaart dat het helemaal niet spannend hoeft te zijn.
Assertiviteit ontwikkelen
In de training Effectief Communiceren ga je ook aan de slag met assertief communiceren, zoals het “Nee” zeggen. Merk je desondanks dat je vastloopt, dat je het spannend vindt, dat je aarzeling voelt? Dan is het goed om eens wat verder te kijken dan alleen je communicatieve vaardigheden en gericht te werken aan je assertiviteit. In de training Persoonlijke Kracht via NLP leer je minder over vaardigheden, maar meer over wat het voor jou nog lastig maakt. Door beter inzicht in de basispatronen die jou nog belemmeren en daar verandering in aan te brengen, kun jij steviger in je schoenen staan en op ontspannen wijze de gesprekken aangaan die je tot voor kort lastig vond.
Hoe wil jij je communicatieve vaardigheden trainen?
Twijfel je nog welke training beter bij je past? Doe dan de korte test om je daarbij beter inzicht te geven.