Wat kost de reparatie van mijn team?

De afgelopen weken ben ik diverse keren benaderd met de vraag: kun je mijn team repareren? Weliswaar niet letterlijk zo uitgesproken, maar in wezen kwam de vraag daar wel op neer. Als een wolf in schaapskleren luidde een recente vraag bijvoorbeeld “kun je voor mijn team een training organiseren, want ze zijn zo ongemotiveerd”. Om er aan toe te voegen: “en wat zou dat gaan kosten?”

Maar ik doe niet mee!

Om het plaatje compleet te maken, zijn er veel leidinggevenden die dan ook nog aangeven dat ze in een dergelijk traject zelf niet meedoen. Omdat het niet nodig zou zijn, omdat ze zelf te druk zijn of omdat de medewerkers dan misschien niet het achterste van hun tong laten zien. Juist in die gevallen ben ik extra alert en benadruk ik het belang dat de leidinggevende wél meedoet.

De leider maakt immers deel uit van het team.

Weliswaar heeft de leider een bijzondere plek in het team, maar tegelijk vormt hij een belangrijke schakel in het geheel. Zonder de leider is het team niet compleet en dus moet hij er bij zijn om het team te “repareren”. Thema’s zoals gebrek aan motivatie, hoog verzuim of lage productiviteit liggen niet alleen bij de medewerkers, ze hebben voor een belangrijk deel te maken met hoe de leider met de mensen omgaat. Het blijkt een begrijpelijke drempel voor veel leidinggevenden om dat onder ogen te zien. “Aan de nieuwe manager ligt het niet” hoor ik een PR-functionaris van een zorginstelling nog zo zeggen, “want die is zeer ervaren”. Ja natuurlijk, ik geloof dat een ervaren manager goed werk kan verrichten, maar als het team voor het aantreden van die manager nog prima functioneerde, dan zit het toch ergens in de combinatie van die twee. Zoals ik het in Systemisch Leiderschap beschrijf: het ligt doorgaans niet aan de één of de ander, maar de interactie tussen de onderdelen die samen het systeem (het team) vormen.

En wat kost dat dan?

Tsja, ook zo’n mooie vraag, eentje die ik zelf ook wel eens stel, maar dan bij de garage als men een reparatie aan mijn auto voorstelt. Natuurlijk zijn kosten een belangrijk criterium. Alleen is bij een disfunctionerend team, in tegenstelling tot een kapotte auto, niet op voorhand te stellen hoeveel het kost om het weer “aan de praat” te krijgen. Zoals een dokter ook niet op voorhand kan zeggen hoeveel het kost om de patiënt te genezen. Een goede diagnose is belangrijk om de juiste insteek te kiezen met het team. Een in-company training kan daarin een waardevolle bijdrage leveren, en daarvoor kan prima een kostenplaatje worden gemaakt, maar het effect daarvan valt of staat met de opvolging, de borging. Ook daarom is van wezenlijk belang dat het hele team, inclusief de leidinggevende, aan een dergelijk traject deelneemt. Zodat je elkaar, al dan niet onder begeleiding in de vorm van intervisie, scherp kunt houden en blijft werken aan verbetering.

Dus wanneer je wilt weten wat het kost om je team te repareren, bel me gerust, dan maken we een afspraak om samen te zien wat er nodig is om weer tot een gezond functionerend team te komen.

WhatsApp ons
1
Stel je vraag via WhatsApp
Heb je een vraag voor ons? Stuur een whatsapp-bericht!