Waarom moet je als leidinggevende coachen?

In de trainingsmarkt zijn heel wat trainingen te vinden die coachend leidinggeven of leiderschap propageren. Ook Anker & Kompas biedt een programma aan met de titel Coachend Leidinggeven. Toch krijgen we ook nog wel eens de vraag “Waarom moet ik als leidinggevende mijn medewerkers coachen? Ik ben toch hun manager en niet hun coach?”. Interessante vraag waarop we met ja en nee zouden kunnen antwoorden.

Jij bent wel degelijk de coach!

Als leidinggevende ben jij verantwoordelijk voor het resultaat van jouw team. Jij wordt erop afgerekend als die resultaten teleurstellen en krijgt voor die verantwoordelijkheid (als het goed is) ook beter betaald dan jouw medewerkers. Die medewerkers dragen dus bij aan het gemeenschappelijke succes en vanuit de systeemtheorie is elk systeem zo sterk als de zwakste schakel. Dit betekent dat als een medewerker niet optimaal functioneert, dat dit gevolgen heeft voor de resultaten van het hele team. Om dat te voorkomen heb je alert te zijn op het wel en wee van jouw medewerkers en in het contact met hen te onderzoeken wat zij nodig hebben om goed te functioneren. Soms kun je daarin faciliteren door praktische zaken te regelen, maar soms gaat het ook over zorgen wegnemen en duidelijkheid verschaffen over verwachtingen en de plannen die jij hebt. Mensen die zich zeker voelen en lekker in hun vel zitten, presteren over het algemeen nu eenmaal beter en houden dat bovendien beter vol.

Maar je bent geen psycholoog!

Toch zijn er ook gebieden waar jij beter niet de coach kunt uithangen. Zover reikt het coachend leidinggeven nu ook weer niet. Zelfs als jij ervaringsdeskundige bent op het thema waar jouw medewerker mee zit, omdat jij ook tegen een overspannenheid aan hebt gezeten, een vechtscheiding hebt meegemaakt of een traumatische ervaring hebt meegemaakt, het is beter om dat niet samen met je medewerker uit te werken. De reden dat je zoiets beter aan een externe professional kunt overlaten, is dat wanneer jij het zou doen, jullie relatie verstoord kan raken. Want misschien zijn de klachten van jouw medewerker wel van het soort waar je liever niet met je manager over spreekt omdat het erg gevoelig ligt of omdat jouw medewerker bang is dat het invloed heeft op een volgend functioneringsgesprek. De dubbele pet, van manager en coach, is dus vooral functioneel op het zakelijke vlak en voor overige zaken verwijs je de medewerker door en blijf je zijdelings betrokken.

Coachend Leidinggeven is een vak.

Omdat het niet vanzelfsprekend is om een coachende stijl te hanteren, er komt immers best een aantal vaardigheden bij kijken, hebben wij de training Coachend Leidinggeven opgezet. Hierin leer je samen met andere leidinggevenden de vaardigheden hanteren die jou helpen om jouw medewerkers goed te ondersteunen. Uiteraard verzorgd door trainers die gepokt en gemazeld zijn in het vak van leidinggeven. Wil je weten hoe dit programma jou als leidinggevende verder helpt? Lees dan hoe de training Coachend Leidinggeven is opgezet en voor wie we die ontwikkeld hebben.

WhatsApp ons
1
Stel je vraag via WhatsApp
Heb je een vraag voor ons? Stuur een whatsapp-bericht!