Vier manieren omgaan met weerstand

In een eerder artikel over omgaan met weerstand beschreef ik al dat weerstand heel nuttig kan zijn. Dat je er zelfs sterk van kunt worden als je de vergelijking met het fietsen met tegenwind maakt. Ditmaal neem ik je mee langs de vier manieren waarop je met weerstand kunt omgaan en wat van elke manier het effect is.

1. De strijdbare manier

Vanuit de gedachte “de aanval is de beste verdediging” kiezen velen ervoor om flink tegengas te geven. En met reden, want als je dat maar hard genoeg doet, zullen er zat mensen zijn die hun woorden inslikken. Deze manier van omgaan met weerstand wordt bijvoorbeeld gebruikt door mensen die niet zo goed het gesprek aan kunnen gaan, in de angst door de ander overtuigd te worden. Onder hen zijn veel leidinggevenden die nog wat onzeker zijn in hun rol als leider. Denk daarbij aan beginnend leidinggevenden, maar je ziet het zelfs bij doorgewinterde leiders en zelfs presidenten bedienen zich van deze aanpak.

Het effect op korte termijn lijkt dan effectief, namelijk dat je de ander overtroefd hebt. Maar op langere termijn krijg je mensen die gedemotiveerd raken, alleen nog doen wat per se nodig is en mogelijk zelfs gaan muiten of saboteren. Onder het motto “wie niet horen wil, moet voelen” zullen sommigen via een omweg willen laten merken dat ze dit niet pikken.

2. De nonchalante manier

Doe net of je het niet gehoord hebt en denk “klets jij maar”, kijk de andere kant op of begin over iets anders. Zo kan ik me één van mijn vroegere managers herinneren die, als er in de MT-vergadering wat gemor klonk, resoluut overging naar het volgende agendapunt “want anders zijn we niet op tijd klaar”. Gek genoeg was dat laatste kennelijk voor velen belangrijk, want meestal liet de rest van het MT er dan maar bij zitten.

Het effect hiervan lijkt op dat bij de vorige methode. Alleen is hier vaak een vorm van “payback” aan de orde: als jij mij niet serieus neemt, neem ik jou ook niet meer serieus. Met als gevolg dat mensen hun eigen koers gaan varen en zich niet laten sturen.

3. De soepele manier van omgaan met weerstand

Je kunt natuurlijk ook bij de minste of geringste weerstand, je plannen bijstellen om de weerstand weg te nemen. Op de korte termijn erg effectief om mensen positief te stemmen. Maar als je dit vaker doet, gaan mensen eraan wennen en verwachten ze dat je altijd meebeweegt. Doe je dat dan een keer niet, omdat het erg belangrijk is vast te houden aan je plan, dan zijn de poppen aan het dansen. Kort gezegd heb je ze een vorm van macht over jou gegeven en die neem je ze nu af, met boosheid tot gevolg.

4. De meest waardevolle manier van omgaan met weerstand

Tot slot een manier van omgaan met weerstand die het meest constructief en coöperatief is. Wanneer je weerstand ervaart, bijvoorbeeld wanneer je leidinggevende bent en één of meer medewerkers hebben moeite met een beslissing van jou, begin dan met luisteren. Want zeer waarschijnlijk weet je nog niet exact waar de weerstand door komt. Zeker wanneer de weerstand bij jou irritatie oproept omdat het jouw briljante plan dwarsboomt, kan je in de valkuil stappen dat je de ander een zeurpiet vindt.

Pas wanneer je goed luistert, begin je écht aan het omgaan met weerstand. Je kunt de ander laten uitleggen waar de weerstand vandaan komt. Vaak zit er een vorm van angst of boosheid onder. Welke waarden zijn voor hem of haar zo belangrijk, dat jouw beslissing of plan zo slecht valt? Door daar naar te vragen en open naar te luisteren, ga je beter begrijpen hoe anderen over zaken denken en wat daarin voor hun belangrijk is. Wanneer je dat merkbaar kunt meewegen in je keuzes, zelfs al blijf je bij jouw originele keuze, voelen mensen zich gehoord en serieus genomen.

Leren omgaan met weerstand

Wanneer je graag wat sterker en waardevoller wilt leren omgaan met weerstand, dan heeft Anker & Kompas twee trainingen die daar specifiek op ingaan:

  • Effectief Communiceren leert je naast tal van andere communicatieve vaardigheden, ook hoe je kunt omgaan met weerstand, feedback en conflicten.
  • Coachend Leidinggeven leert je als leidinggevende medewerkers te motiveren en goed te luisteren als medewerkers in de weerstand komen.
  • Leidinggeven aan Verandering gaat heel nadrukkelijk in op weerstand die kan optreden wanneer de organisatie verandert. Niet iedereen heeft daar begrip voor en het vraagt specifieke vaardigheden om de verandering toch in goede banen te leiden.

Klik eens op bovenstaande links om te lezen welke training het beste bij jou past. En mocht je daarover nog twijfelen, dan staan wij klaar om je vragen te beantwoorden. Neem dus gerust contact met ons op, we denken graag met je mee!