Vertrouwen is de basis voor samenwerking

vertrouwen wantrouwen Op de dag dat ik dit schrijf, zijn in de Tweede Kamer de Algemene Beschouwingen. Je weet wel, een hele dag vergaderen over wat er op Prinsjesdag in de miljoenennota is gepresenteerd. En nog voordat de vergadering goed en wel is geopend, wordt het kabinet geconfronteerd met een motie van wantrouwen. Een motie die het overigens niet zal halen, maar dat terzijde.

Wantrouwen is het zand in de motor.

Iedereen die het thema wantrouwen herkent in zijn of haar eigen werkomgeving, weet dat het een schadelijk effect heeft op de samenwerking. Wantrouwen zorgt namelijk voor:

  • negatieve energie en sfeer
  • werken omdat het moet, niet omdat je het wilt
  • complottheorieën die doorgaans nergens op gebaseerd zijn
  • tegen elkaar werken in plaats van met elkaar
  • vermijdend gedrag

Dit soort zaken zijn vervolgens weer de oorzaak achter een groot verzuim, hoog verloop en tegenvallende resultaten. In een sfeer van wantrouwen ben je namelijk meer tegen elkaar aan het vechten dan tegen de problemen die jullie team of organisatie dienen op te lossen. Al met al bereikt de organisatie er niets positiefs mee. Om echt goed samen te werken, is een basis van vertrouwen essentieel.

Hoe kun je elkaar dan vertrouwen?

Om van wantrouwen naar vertrouwen te gaan, moet je niet naar de ander kijken maar naar jezelf. Als je zegt “ik kan jou niet vertrouwen” dan zegt dat vooral iets over jou: je bent blijkbaar ergens bang voor. Misschien vanuit een eerdere ervaring, al dan niet met deze persoon, waarin een afspraak niet is nagekomen? Of op een ander manier dat je je belazerd voelde? En die ervaring uit het verleden vrees je nu weer en met een beetje pech is het een basishouding van je geworden: eerst zien, dan geloven. Bovendien, met bovengenoemde uitspraak kan de ontvanger niets, het geeft geen enkel idee over hoe hij dat vertrouwen alsnog kan winnen.

De belangrijke vraag die je jezelf dus kunt stellen is: “wat heb ik nodig om die ander volledig te vertrouwen”? En hoewel ik weet dat het antwoord op die vraag voor iedereen verschillend kan zijn, kun je eens proberen te experimenteren met de volgende gedachte:

Achter elk gedrag schuilt een positieve intentie.

Dat vind je misschien wat te kort door de bocht, maar als je bedenkt dat de grootste wens van ieder mens is om gelukkig te zijn, wordt deze gedachte hopelijk al wat meer waar voor je.

Vertrouwen is besmettelijk.

Net zoals wantrouwen een besmettelijke ziekte is, zo kun je vertrouwen als een besmettelijk medicijn beschouwen. Wantrouwen roept wantrouwen op, vertrouwen nodigt vertrouwen uit. Wanneer je laat zien dat je de ander vertrouwt, komt dat als een echo terug. Natuurlijk heb jij ook wel eens je bedenkingen over het gedrag van je collega of vriend, maar als je hem of haar vertrouwd, kun je open en eerlijk vragen waarom hij of zij zich zo opstelt. Vanuit een nieuwsgierigheid, niet vanuit een vorm van terechtwijzen.

Makkelijker gezegd dan gedaan?

Als je dit alles nog niet zo vanzelfsprekend vindt, dan snap ik dat gerust. Het kan goed zijn om dit zo eens in je team ter sprake te brengen, mogelijk inspireren jullie elkaar daarin. Een andere mooie manier om minder vanuit angst en wantrouwen en meer vanuit vertrouwen te werken en leven, is te onderzoeken waar die belemmerende patronen bij jou zitten en daar vervolgens wat aan bij te stellen. Wij doen dat al jaren met veel plezier en betrokkenheid in onze training Persoonlijke Kracht via NLP. Gezien de vele positieve reacties van eerdere deelnemers, kun je erop vertrouwen dat het een waardevolle impuls geeft aan je persoonlijke ontwikkeling. Het helpt je om veel positiever naar de wereld en naar jezelf te kijken en proactief met tegenvallers om te gaan. Je staat vol vertrouwen stevig aan het roer!

WhatsApp ons
1
Stel je vraag via WhatsApp
Heb je een vraag voor ons? Stuur een whatsapp-bericht!