Ongezouten feedback is zó flauw!

peper en zout Op veel tafeltjes van restaurants zie je ze: een peper- en zoutstel. Hoe alledaags het ook lijkt, het is een prachtig symbool voor het geven en ontvangen van feedback.

Op elk moment van de dag krijgen we te maken met feedback. Soms op een genuanceerde manier, soms onder uit de zak. Niet zelden heeft iemand al op voorhand zijn mening klaar en heb je niet eens de kans gekregen om je goede bedoeling te laten zien. Hoe staat dat nu in verband met dat peper- en zoutstel?

Het is mijn smaak niet!

Wanneer je in een restaurant je bestelling krijgt en na de eerste happen denkt: “dat kan pittiger” of “het is me wat flauw”, dan staat daar het peper- en zoutstel waarmee je je gerecht op smaak kunt brengen. Jouw smaak wel te verstaan, want van een beetje kok mag je verwachten dat hij goed heeft nagedacht over het gebruik van kruiden en andere ingrediënten. Naar zijn smaak is het een goed gerecht en vaak heeft hij enkele collega’s laten proeven voordat het gerecht op de menukaart verscheen. Als jij er dus zout of peper overheen strooit, heeft dat in eerste instantie met jouw smaak te maken en pas in tweede instantie met de kookkunsten van de chef. Zo is het ook met feedback: als jij iemand feedback geeft over zijn gedrag, dan zeg je dus in feite ook: “het is mijn smaak niet”. Ook dan gaat het in eerste instantie over jouw smaak en pas in tweede instantie over het gedrag van de ander.

Tenzij iedereen het zoutvaatje pakt.

Het is een goed idee als restaurateur om je bediening alert te laten zijn op het gebruik van peper, zout, sambal, ketjap en andere smaakmakers. In feite kun je elk moment dat een klant wat extra’s door zijn soep roert, beschouwen als feedback. Vaak zegt dit meer dan wanneer je achteraf vraagt “heeft het gesmaakt” want doorgaans volgt dan een plichtmatig “prima” als antwoord. Omdat we de discussie niet aan willen gaan tijdens een gezellig etentje, of omdat we de ober niet willen afvallen. Je bediening moet er extra alert op zijn als blijkt dat wel heel veel mensen met zout en peper strooien, want dan kun je ervan uitgaan dat er toch iets mis is met het gerecht zelf. Nu is het minder een kwestie van smaak, de algemene mening is dat er iets mist. Bij feedback in het dagelijks leven is het net zo. Als velen je dezelfde soort feedback geven, kun je niet langer denken dat dat nu eenmaal een persoonlijke mening is. Blijkbaar is het een mening die breed gedeeld wordt en dan mag je toch eens op je hoofd krabben of je iets met die feedback wilt doen.

Ik eet nou eenmaal graag pittig…

Volgens de algemeen heersende etiquette is het not done om al met zout of peper te strooien voordat je ook maar een hap geproefd hebt. Je zegt daarmee op voorhand al dat er iets tekort schiet aan het gerecht. Eerst proeven en dan ook écht proeven en niet met het zoutvaatje al in je linkerhand! Om feedback acceptabel te laten zijn, doe je dat net zo: eerst aandachtig luisteren naar wat iemand zegt of kijken naar wat hij doet, voordat je daarover een mening vormt en die mening uit. Doe je dat toch op voorhand, dan zeg je feitelijk: maakt niet uit hoe jij erover denkt, ik weet het toch beter. Je kunt je voorstellen dat op die manier weinig mensen zullen openstaan voor jouw mening, want jij bent dat immers ook niet.

Kortom, laten we niet te flauw doen, maar peper het ook niet in 🙂

WhatsApp ons
1
Stel je vraag via WhatsApp
Heb je een vraag voor ons? Stuur een whatsapp-bericht!