Leidinggeven aan emotionele medewerkers

Altijd lastig toch, medewerkers die in de emoties schieten? Want geef toe, het werkt toch veel gemakkelijker met mensen die niet zo snel uit het lood geslagen zijn? Maar ja, zo zit nu eenmaal niet iedereen in elkaar, dus goed om te weten hoe je daarmee omgaat.

Wat moet ik ermee?

Waar veel managers moeite mee hebben is niet zozeer dat een medewerker een gevoel heeft en dus niet van staal is. Wat ze lastig vinden is dat ze niet weten wat ze met de emoties van hun medewerker aanmoeten. Ze voelen zich machteloos en vaak geeft dat een ongemakkelijk gevoel.

Begin met emoties te erkennen als signaal

Voor jezelf én je medewerker helpt het al om een emotie te zien als een controlelampje op het dashboard van een auto. Zo heb je een lampje dat rood kleurt als het oliepeil te laag wordt. Dan kun je dat lampje negeren of desnoods afplakken, maar het oliepeil blijft te laag en schade aan de motor ligt op de loer. In plaats daarvan kan je het lampje ook zien als vraag om olie aan te vullen. Dus in feite is zo’n controlelampje een signaal dat er ergens behoefte aan is.

Zo kun je ook naar emoties van je medewerker (en van jezelf) kijken en vragen welke behoefte daarbij betrokken is. Afhankelijk van het soort emotie, kun je naar specifieke behoeften vragen.

Een boze medewerker bewaakt zijn grenzen

Mensen worden boos wanneer hen schade berokkend wordt. Dat kan materiële of fysieke schade zijn, maar in de samenwerking gaat het vaak over emotionele schade. Bijvoorbeeld door iemand dingen op te dragen die hij helemaal niet leuk vindt. Door boos te worden zegt hij met een omweg: hou rekening met mij en wat ik wil! Zo geeft hij zijn grenzen aan, net zoals een hond blaffend vreemdelingen van zijn erf weert. Wanneer hij onze training Effectief Communiceren heeft gevolgd, zou hij op constructieve manier feedback kunnen geven, maar dan nog kunnen emoties soms de overhand krijgen.

Voor de leidinggevende is dus de kunst om te informeren naar wat de medewerker wil en dat te leggen naast wat voor het team of de organisatie belangrijk is. Je kunt natuurlijk niet overal in meegaan, sommige dingen moeten nu eenmaal gebeuren. Maar je snapt ook: als dat structureel tot weerstand leidt, vraag je dan af of deze medewerker wel op de goede plek zit.

Een verdrietige medewerker zoekt troost

Misschien wat minder gebruikelijk, een verdrietige medewerker, maar toch komt het voor. Het verdriet komt door een vorm van verlies. Denk dan aan verlies van de baan, van verantwoordelijkheden of mandaat, tot aan heel concreet verlies van de leaseauto waar hij altijd recht op had. Soms uit zich dat in de zojuist genoemde boosheid, maar verdriet is een uiting die bij uitstek hoort bij verlies. Dat verdriet hoeft niet perse met het werk te maken te hebben, het kan ook gaan over iets in de privésfeer. Zoals verlies van een naaste of het stukgaan van de relatie.

In geval van verdriet heeft men behoefte aan troost. Hierbij is goed om aan te voelen of jij als leidinggevende de aangewezen persoon bent om die troost te bieden. Juist vanuit de hierarchische verhouding, zit niet iedereen erop te wachten om zijn hart uit te storten en kwetsbaar op te stellen bij zijn baas. Het kan soms beter zijn iemand anders hiervoor te vragen, bijvoorbeeld door dit met de medewerker af te stemmen.

Een bange medewerker zoekt bescherming

Naast boos en verdrietig kan een medewerker ook bang zijn. Dat is vaak slechts subtiel waar te nemen want wanneer je het op de man af vraagt zal men niet vaak geneigd zijn die angst te erkennen. Wanneer het gaat over angst voor een aspect van het werk (bijvoorbeeld op grote hoogte of met gevaarlijke installaties) zal de medewerker bescherming zoeken naar het concrete gevaar op vallen of verwonding.

Minder concreet wordt het als iemand bang is voor een collega of een klant die zich nogal agressief opstelt. Hoe kun je daar je medewerker tegen beschermen? Misschien door de agressieve persoon feedback te geven en te vragen zich te matigen, maar je wilt ook niet als een vader het schoolplein oplopen om te vragen wie zijn zoontje gepest heeft. Dus kan het soms beter uitpakken om je medewerker steviger in zijn schoenen te leren staan, via een training Persoonlijke Kracht via NLP.

Wees een coach voor je medewerkers

Zoals je hebt gemerkt is het van groot belang om oor en oog te hebben voor de emoties en dus de behoeften van je medewerkers. Dat is bij uitstek waar je mee aan de slag gaat in onze training Coachend Leidinggeven. Daarin ga je ook uitgebreid oefenen in het coachen van medewerkers die in de weerstand zitten of onzeker zijn over hun functioneren. Doordat we de training in blokken hebben opgedeeld, kun je tussendoor ervaring opdoen in de praktijk.

Een gecoachte medewerker is een blije medewerker

Wanneer je dit in de vingers krijgt en er écht voor je medewerkers kunt zijn, zullen ze ervaren dat ze er niet alleen voor staan. Dat ze, wanneer het nodig is, steun kunnen vragen aan jou als leidinggevende. En omdat je medewerkers zich daardoor beter voelen, krijg jij het als manager ook makkelijker. Dus is de training Coachend Leidinggeven een waardevolle investering in jezelf!

Data kon niet geladen worden
WhatsApp ons
1
Stel je vraag via WhatsApp
Heb je een vraag voor ons? Stuur een whatsapp-bericht!