Hoe vaak hoor je niet de dat plannen of ideeën niet realistisch zijn en dus “toch niet gaan werken”? Hoewel ik het leuk vind als mensen wat ambitieus zijn, kan ik me ook wel vinden in de titel van dit blog. Tenminste als het gaat om de doelen die je jezelf stelt, of de doelen die je met een team of organisatie nastreeft.
Ambitie is mooi, maar…
Niet zelden stellen we onszelf doelen die wel wat hoog gegrepen zijn. Daar moest ik aan denken toen ik vanmorgen de laatste training liep voor de marathon van overmorgen. Al heel vaak heb ik mensen horen zeggen dat ze dat ook wel een keer zouden willen, de marathon van New York spreekt velen dan erg tot de verbeelding en terecht! En toch zeg ik vaak: begin er niet aan! Als ik dan de vraag terugkrijg waarom ik hen dat afraad, dan opper ik dat ze eerst eens richting 5 kilometer zouden kunnen trainen.
Think big!
Vervolgens sputtert men tegen dat 5 kilometer geen echte grote uitdaging is, jaja! De reden dat ik het toch adviseer is heel simpel. Als je amper ervaring hebt met hardlopen, is de marathon of zelfs maar de halve marathon een veel te groot doel. Het gaat namelijk een enorme inspanning vragen en de bijbehorende tijd en doorzettingsvermogen om ooit zover te komen. Uiteindelijk geloof ik dat de meeste mensen wel in staat zouden moeten zijn een marathon te lopen, maar het is ook wel een heel karwei.
Act small!
Het gevolg van een dergelijk groot doel is dat je gedemotiveerd raakt, want je doel is lange tijd nog zo ver weg. Net als bij goede voornemens bestaat het gevaar dat je de handdoek in de ring gooit omdat je steeds minder gelooft in de haalbaarheid. Daarom is het bij dergelijke grote doelen een goed idee om sub-doelen te stellen. Dus ga eerst maar eens streven naar een 5 kilometer fatsoenlijk uit te lopen. Vervolgens kun je een nieuw doel stellen: die 5 kilometer sneller lopen of toch richting de 10 kilometer. Om vervolgens steeds weer nieuwe sub-doelen te bereiken en uiteindelijk mogelijk bij je felbegeerde marathon uit te komen. Zo heb je steeds weer een mijlpaal om te vieren en blijf je beter gemotiveerd. Want “the sweet smell of success” smaakt steeds naar meer!
Zo werkt het niet alleen bij hardlopen, maar met alle doelen die groot en misschien wel erg ambitieus zijn. Het is mooi om dergelijke ambities te hebben en daarom is het ook belangrijk dat je realistisch blijft en beseft dat je soms klein moet beginnen om groot te eindigen.
Ik wens je veel succes bij het realiseren van je doelen!