Je kunt niet niet communiceren

Ja je leest de titel goed, er staan twee nietjes in. Dit artikel gaat in op het principe dat je niet niet kunt communiceren en ik doe dat aan de hand van een recent voorbeeld.

Een nieuwe klant had een medewerker ingeschreven voor een van onze trainingen en zoals dat dan gaat, stuurden wij onder meer een factuur retour. In plaats van betalen, kwam er na enkele dagen een bericht van de email-server: “de ontvanger heeft uw bericht ongelezen verwijderd”. Oeps, dan maar even opnieuw sturen en toen bleef het stil. Betaald werd er ook niet dus volgde er een herinnering en vervolgens nog eentje met een heel specifieke deadline. Muisstil bleef het, betaald werd er nog altijd niet.

Waarom reageert hij niet?

Je hebt het zelf vast ook wel eens ervaren: je communiceert iets maar er komt geen reactie. Zeg eens eerlijk, wat is er dan het eerste dat er in je op komt? En als je dan nogmaals je boodschap stuurt, en je krijgt nog geen reactie? Voor je het weet heb je allerlei gedachten over de ander. De vraag van zojuist “wat is het eerste dat in je op komt” vertelt al dat het een gedachte is die je zelf vormt. De gedachte dat de ander misschien niet geïnteresseerd is in jou, is er één die je zelf gevormd hebt, niet iets wat je zeker kunt weten.

En daar zit de sleutel van de oplossing van veel misverstanden. We vullen zelf in wat de reden zou zijn van het “negeren” en omdat dat blijft spoken in het hoofd, wordt het groter, erger, zwaarder, verwijtender. Terwijl er misschien niets aan de hand is. Zat de ander met z’n gedachten ergens anders, kwam er iets dringends tussendoor, had hij niet in de gaten dat je op een reactie zat te wachten? Wie weet parkeerde hij je bericht heel bewust om er op een rustig moment met gepaste aandacht een zorgvuldige en welgemeende reactie op te geven!

Niet piekeren, maar vragen!

Kom ik weer bij één van mijn stokpaardjes: als je niet weet waarom de ander iets doet, zoals in dit geval niet reageren op jouw communicatie, vraag er dan naar. Durf te vragen “heb je mijn bericht van toen-en-toen al gelezen?” of “heb je mijn vraag gehoord?” en als dan het antwoord bevestigend is, kun je doorvragen naar de reactie waar je al een poosje op zat te wachten. En wanneer het antwoord ontkennend is, dan kun je die vraag of dat bericht herhalen en aangeven dat je graag een reactie zou willen. Het is een eenvoudige maar mooie manier om uit het klagen en piekeren te blijven en actief een oplossing te zoeken voor iets waar je mee zit.

WhatsApp ons
1
Stel je vraag via WhatsApp
Heb je een vraag voor ons? Stuur een whatsapp-bericht!