Je helpt de klant niet met te doen wat hij vraagt

Onlangs hoorde ik een uitspraak van Henry Ford, zeg maar degene die de gewone man aan een automobiel heeft geholpen. In de tijd dat Ford zijn befaamde T-Ford ontwikkelde, was een paard het gebruikelijke vervoermiddel. Mensen in zijn omgeving begrepen niet wat hij nou dacht uit te vinden, vonden het een vreemd apparaat wat in zijn werkplaats stond. Op die cynische reacties antwoordde hij: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

Waarom wilt u een boormachine?

Een goede bouwmarkt zal een klant die op zoek is naar een boormachine vragen waarvoor hij die boormachine nodig heeft. Het antwoord zal misschien luiden: om een een gaatje in de muur te boren. Waarop een logische vraag zal zijn: waarom zou je een gaatje in de muur boren? En de klant antwoordt waarschijnlijk: om een haakje in de muur te doen. Als de bouwmarkt-medewerker dan vraagt waar dat haakje dan voor dient, komt uiteindelijk de echte behoefte aan het licht: om een kalender op te hangen. En afhankelijk van het soort kalender en het soort muur zijn er misschien heel andere middelen om die op te hangen: een zuignap, dubbelzijdig tape, een spijker.

Op Schiphol werd gezocht naar beter licht voor een vertrekhal en diverse partijen werd om een voorstel gevraagd. Zoals te verwachten was, werden er allerlei soorten lampen aangeboden, inclusief de specificaties van elk lamptype en welke stroomvoorzieningen er allemaal nodig waren. Maar de projectleiding van Schiphol vertelde dat ze helemaal niet geïnteresseerd waren in lampen. Ze hebben zelfs op een zeker moment besloten dat licht ook als een dienst kan worden aangeboden, tegen een abonnementstarief. Waarbij het de leverancier vrij staat om te bedenken welke lichtbronnen dan het meest rendabel waren. Zo ontstonden creatieve oplossingen inclusief transparante delen van het dak, en de lampen werden geselecteerd op stroomverbruik. Zolang stroom niet deel uitmaakte van de oplossing, maakten aanbieders zich weinig zorgen om het verbruik. De levensduur per lamp werd zelfs belangrijk, terwijl een lampverkoper misschien juist wil dat een lamp niet al te lang meegaat.

Wat kost een communicatietraining?

Zoals Henry Ford kom ik ook mensen tegen die om iets vragen waarvan ik denk: wat zoek je nu werkelijk? Pasgeleden kregen we nog een email van één regel: Wat kost een communicatietraning? Deze vraag kwam van een inkoopafdeling van een bedrijf, maar is er eentje die ik met de beste wil van de wereld niet kan beantwoorden. Ten eerste komen communicatietrainingen natuurlijk in vele soorten en maten. Variërend van een dag tot vele dagen, nog los van de inhoud van het programma. Vandaar ook mijn reactie: waarom zijn jullie op zoek naar een communicatietraining? Wat wil je ermee bereiken, welk doel wordt beoogd? Dit heb ik vaker meegemaakt en soms is het antwoord simpelweg: zodat we beter leren communiceren. Ja duh….maar waarom is dat nodig, wat gaat er nu niet goed dan? Uiteindelijk komen dan soms de meest dramatische cultuurproblemen of conflicthaarden ter sprake. Zodanig dat ik soms afraad om een communicatietraining te doen.

Doel of middel?

Het is een typisch voorbeeld van hoe een middel tot doel kan zijn verheven. Terwijl een communicatietraining nooit een doel op zich kan zijn. Dus zodra je het terugzet op de plek van het middel, kun je inzoomen op het échte doel. En dan komen allerlei alternatieven in beeld: leiderschapscoaching, een teamsessie met LEGO Serious Play, een organisatieopstelling. Daarom ben ik ook trots op het mooie palet aan instrumenten dat Anker & Kompas kan aanbieden. Zodat we een passende oplossing kunnen bieden die misschien niet de meest voor de hand liggende maar wel de meest effectieve is. Nieuwsgierig geworden? Meer weten wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op, we denken graag met je mee!