Ik ben toch duidelijk?

Zelfs wanneer je al jaren trainingen verzorgd op het vlak van communicatie, merk je dat je soms niet duidelijk genoeg kunt zijn. De NLP-stelling dat het effect van je communicatie pas blijkt uit de respons die je krijgt, blijkt dan nog steeds van toepassing.

“Wat kost die training?”

Heel regelmatig krijgen we een email van iemand die de website van Anker & Kompas bezoekt, waarin gevraagd wordt naar de kosten van een bepaalde training. Dat had men zelf al kunnen lezen, aangezien het inschrijfgeld bij elke open training in de rechterkolom genoemd staat. Dus dat is duidelijk, volgens mij. En in dat laatste zinnetje zit de crux: volgens mij is het duidelijk, volgens de bezoeker van de website blijkbaar niet. Dus dan kan ik zuchten over waarom iemand een vraag stelt over iets wat toch duidelijk te zien is, maar ik kan er ook van uitgaan dat men niet voor de lol de extra moeite neemt om een email te sturen. Blijkbaar kan het nog duidelijker.

Waarom zijn we dan niet duidelijker?

Soms is die onduidelijkheid ook wederzijds, want dan krijgen we letterlijk een email met niet meer dan “wat kost die training?” of “hoe lang duurt die training?” of “zou u mij die training aanraden?”, zelfs zonder erbij te noemen over welke training men deze vraag stelt. Waarom gaat dat zo, waarom zijn we niet wat duidelijker naar elkaar?

Het antwoord is heel simpel: omdat het voor onszelf duidelijk is. Zoals in het laatste voorbeeld ook: de zender van de vraag weet precies over welke training hij of zij de vraag stelt. Dus wanneer men dan al een poosje daarover aan het lezen is, vergeet men gemakkelijk de context van de vraag te vermelden. Alsof we samen met hem of haar de website aan het lezen waren en samen op die vraag kwamen. Zonder verwijt of het etiket “dom” daarop te plakken: zo werkt het nu eenmaal bij ons mensen.

Vragen staat vrij

Gelukkig hebben we altijd de gelegenheid om de (schijnbaar) ontbrekende informatie op te vragen. Hoewel niet iedereen die gelegenheid neemt, uit angst om dom gevonden te worden of uit frustratie dat die informatie niet helder getoond wordt. Hoeveel mensen hangen een kledingstuk niet terug in het rek als er geen prijskaartje aan hangt, in plaats van dat even te vragen aan de verkoopster? Enfin, vragen staat vrij en in de training Effectief Communiceren gaan we daar onder andere mee aan de slag. Zodat je met het stellen van de juiste vragen, die informatie krijgt die jij nodig hebt.

WhatsApp ons
1
Stel je vraag via WhatsApp
Heb je een vraag voor ons? Stuur een whatsapp-bericht!