Hoe ga je om met emoties van medewerkers?

Onlangs zag ik op TV een prominent politicus in een debat zeggen “wat doet u geïrriteerd!”. Op zich lijkt dit een wat onschuldige opmerking in een debat dat er soms fel aan toe ging, maar is het wel zo onschuldig? De manier waarop de opmerking werd gemaakt over de irritatie, suggereert namelijk dat deze emotie raar is of zelf ongewenst.

Het deed me denken aan een periode in mijn carrière als consultant. Ik werkte bij één van de grootste consultancybureaus van Nederland. Het was daar de gewoonte om eens per maand een voortgangsgesprek te hebben met de manager. Daarbij kwamen tal van zaken aan bod, zoals verrichte activiteiten en planningen en ook persoonlijke zaken zoals ambities, behoeften en vakantieplannen. Maar over één ding ging het nooit: emoties. De standaard reactie op de minste blijk van emoties, zoals frustratie, irritatie, boosheid, teleurstelling en zelfs angst, was dat je vooral “professioneel” moest opstellen.

emoties medewerkers

Als emoties er niet mogen zijn

De laatste jaren ben ik me steeds meer gaan interesseren voor het fenomeen emoties. Ik noem het weleens de dashboard-lampjes van je ziel: ze geven aan dat er iets aan de hand is, net als de dashboard-lampjes in een auto. Er is ook veel onderzoek gedaan naar emoties en inmiddels is wel duidelijk dat ze er zijn, of je nu wilt of niet. Natuurlijk kun je besluiten om ze te negeren (net alsof je het olielampje van je auto afdekt met een oud parkeerkaartje), maar daarmee is de emotie niet weggenomen. Die is als het ware weggedrukt als een strandbal die je onder water probeert te houden. Wanneer emoties niet geuit mogen worden, verworden ze op mijn minst tot energieslurpers en kunnen uiteindelijk ziek maken. En waarschijnlijk heb je weleens ervaren wat er na verloop van tijd gebeurt met die strandbal, die floept alsnog omhoog op een onverwacht moment 😉

Wanneer jij als leidinggevende het lastig vindt wanneer een medewerker emotioneel wordt, zegt dat niet zoveel over de medewerker of de emotie, maar over jou en jouw perceptie van emoties. Zo sprak ik een leidinggevende in de training Coachend Leidinggeven over een medewerker die met frustraties over de gang van zaken liep. In plaats van serieus het gesprek aan te gaan, wuifde hij het weg met een “ik kan er ook niks aan doen”. Tegen mij vertelde hij, dat het een manier was om er van af te zijn, omdat hij het lastig vond om de confrontatie aan te gaan. Gaandeweg ontdekten we dat hij al jong geleerd had dat boosheid “verkeerd” was en dat ruzies al helemaal uit de weg gegaan moesten worden.

Emoties vragen om serieus genomen te worden

Emoties vinden we vaak spannend omdat ze zomaar ineens kunnen opduiken en oncontroleerbaar zijn. Ook ik zit er niet altijd met open armen op te wachten. Maar nogmaals refereer ik aan het dashboard-lampje dat iets wil aangeven. Vaak gaat het om een bepaalde behoefte en op de eerste plaats de behoefte om erkenning. Dus wat wil deze emotie zeggen, welke behoefte is ermee verbonden, hoe kun je die behoefte vervullen en wat zal dat opleveren?

Wanneer je medewerker dus zit met een emotie, en je zegt hem of haar “vooral professioneel te blijven”, dan zeg je indirect dat je geen interesse hebt in de behoefte van hem of haar. Je snapt dat dit funest is voor jullie werkrelatie. Ook professionals hebben gevoelens, stemmingen en emoties en die bieden je een schat aan informatie. Als je dat wilt tenminste 😉

Wil je beter om leren gaan met emoties?

Wanneer jij als leider dichter bij je gevoel en emoties wilt komen, overweeg dan eens onze training Leiderschap met Open Vizier. Want hoe kun je serieus omgaan met de emoties van je medewerkers, als je jouw eigen emoties nog negeert?

Heb je een medewerker die geremd wordt doordat emoties soms wat in de weg zitten, kijk eens hoe onze training Persoonlijke Kracht via NLP daar een stap in leert zetten.

En wil je persoonlijk advies? Neem gerust contact op, we denken graag met je mee!

WhatsApp ons
1
Stel je vraag via WhatsApp
Heb je een vraag voor ons? Stuur een whatsapp-bericht!