Gehecht aan het oude

Gisteren was het de derde dinsdag van september, oftewel Prinsjesdag. Hoewel ik niet aan de buis gekluisterd heb gezeten, heb ik via het journaal op TV wel wat flarden meegekregen. Om één of andere reden, probeerde ik me ineens voor te stellen hoe bijvoorbeeld een asielzoeker dat zou hebben bekeken. Iemand die de commentaren nog niet verstaat en dus zelf het beeld moet interpreteren.

Middeleeuwse traditie

Vol verbazing zag ik het hele ceremonieel voorbijtrekken. Zo zag ik koetsen met paarden en mensen die in pofbroeken, hoge kousen en jassen vol kwasten en versierselen eerbiedig knikten of op een andere manier zich bepaald niet ontspannen en losjes gedroegen. En ik vraag me nu nog steeds af: waarom?

Met de tijd mee

Waarom keert men tijdens Prinsjesdag terug naar de middeleeuwen? Waarom rijdt men ineens in koetsen, terwijl die al honderd jaar uit het straatbeeld zijn verdwenen? Is de AA-01 dan voor een APK naar de garage? En waarom lopen honderden mensen in pakjes die je eerder bij een carnaval of gemaskerd bal zou verwachten? Is toevallig iedereen’s normale outfit naar de stomerij? En waarom loopt het protocol van Prinsjesdag zo stijf en als in beton gegoten? Heeft men nog nooit van Scrum-meetings gehoord, lekker staand vergaderen en in 15 minuten weer aan het werk?

Niet alleen op Prinsjesdag

Hoewel ik nu mijn verbazing uitspreek over wat we tijdens Prinsjesdag zien, is dit niet anders in veel organisaties. Goed dan, de parkeergarage staat niet vol met koetsen. En onze kleding is misschien best modern, alhoewel wij mannen in veel organisaties nog altijd geacht worden in een krijtstreep of tenminste jasje-dasje te verschijnen. Ook zien we nog altijd de wekelijkse teammeeting, die elke week een uur duurt en door velen als een verplicht nummer worden gezien. Ook in het onderwijs zitten kinderen nog altijd 90% van hun tijd op hun billen, terwijl de kinderen liever bewegen en dus vaak letterlijk hun tijd uitzitten. Of kijk naar de gemeente waar ik woon. Het groenonderhoud is erbarmelijk, en als je de ambtenaar daarop attent maakt, reageert hij met het oplepelen van het jaarlijks onderhoudsschema.

Doen wat werkt

Velen zijn verleerd om te doen wat werkt. We lopen in een stramien dat ons houvast biedt en ergens is dat ook wel makkelijk. Vanuit de voorspelbaarheid hoef je dan niet overal over na te denken. Maar hoe functioneel is dat nog? Onze koning en koningin hadden zich veel tijd kunnen besparen door met hun auto naar de Ridderzaal te rijden. Of door de premier de troonrede, die hij immers geschreven heeft, zelf voor te laten lezen. Voor het succes van een organisatie hoef je niet vast te houden aan het oude. De meest succesvolle ondernemingen, zoals Google, Apple en Nike kennen al jaren een andere stijl van doen en laten. Lekker in je t-shirt naar je werk en om je hersenen te activeren af en toe een potje gamen met je collega. Of om nieuwe ideeën te krijgen, even op blote voeten wandelen in het gras.

“Dat werkt hier niet”

In het verleden was ik business consultant en bij veel voorstellen om iets te veranderen, klonken al snel reacties als “dat werkt hier niet” of “we doen het al jaren zo, waarom moet het anders?”. Misschien kwam dat ook wel omdat wij consultants bij die verandervoorstellen, zelf niet het goede voorbeeld gaven. We schreven immers dikke papieren rapporten en presenteerden de uitkomsten in dodelijk saaie Powerpoint-presentaties. Uiteraard verstrekten we de presentatie als handout die bij de tientallen aanwezigen onderin de la verdween.

Stel je eens voor…

Om los te komen uit het oude vertrouwde, maar niet langer functionele, is het goed om ook een andere, creatievere vorm te gebruiken om nieuwe wegen te ontdekken. Een mooie vorm daarvoor is wel het werken met de LEGO® Serious Play® methode. Geen oeverloze vergaderingen, geen saaie presentaties en gespreksverslagen, maar creatief aan de slag. Dankzij deze vernieuwende aanpak bouwen (management)teams letterlijk aan de toekomst. Het is een aanpak die iedereen aanspreekt, in elk geval meer dan de zoveelste old-school heisessie. Het boort de creativiteit van de deelnemers aan en bovendien wordt iedereen gehoord.

Inmiddels hebben talloze organisaties hun toekomst vormgegeven met de LEGO® Serious Play® methode en meestal is men verrast over de productiviteit tijdens zo’n sessie. De inhoudelijke oogst is groot en daarnaast draagt het ook bij aan de onderlinge verbondenheid. Nieuwsgierig hoe de LEGO® Serious Play® methode voor jouw organisatie van waarde kan zijn? Neem dan contact op. We denken graag met je mee en hebben ook nog andere bijzondere werkvormen in ons aanbod.

Data kon niet geladen worden
WhatsApp ons
1
Stel je vraag via WhatsApp
Heb je een vraag voor ons? Stuur een whatsapp-bericht!