De kaart is niet het gebied

Misschien heb je weleens eerder de uitspraak gehoord dat de kaart niet het gebied is. Het is één van de basisprincipes die NLP ons aanreikt. Maar soms blijkt het ook letterlijk zo uit te pakken.

de kaart is niet het gebied

Mooie route!

Onlangs vertrok ik voor een rondje hardlopen vanaf mijn vakantieadres in Zuid-Engeland. We hadden daar een mooie plek aan de rand van het bos en ik had een route uitgestippeld van circa 20 kilometer. De moderne techniek maakt het me makkelijk om op de laptop de route te tekenen en die route dan op mijn sporthorloge te zetten. Zo kan ik onderweg steeds op mijn horloge zien hoe ik de route moet vervolgen.

En hoe nu verder?

Op twee plekken kwam ik in een situatie die ik op de kaart niet had kunnen voorzien. De eerste was na zo’n 5 kilometer, werd mijn route doorkruist door een beek die door hevige regenval te breed was geworden om overheen te springen (en nog 15 km met water in de schoenen zag ik niet zitten). Na wat omzwervingen kwam ik weer terug op de oorspronkelijke route. Maar even verderop was de uitdaging groter: het pad dat ik zou moeten volgen, was blijkbaar al jaren niet gebruikt en volgegroeid met bomen, struiken en wat er zoal groeit in een bos. Na wat pogingen er doorheen te komen, moest ik helaas mijn plan bijstellen en ben teruggekeerd.

Het is niet altijd wat het lijkt.

Ook in andere aspecten van het leven, kom je soms voor verrassingen te staan en blijken dingen soms anders uit te pakken dan je bedacht had. Ook in het werk kun je dat tegenkomen, omdat je bijvoorbeeld aannames doet die niet waar blijken te zijn. In trainingen als Effectief Communiceren en Coachend Leidinggeven staan we daarbij stil. En wat je kunt doen om minder vaak op basis van aannames te handelen.

Checken, checken en flexibel zijn

Een manier is bijvoorbeeld dat wanneer een medewerker zijn werk niet goed doet, je oordeel uit te stellen en te vragen wat er aan de hand is. Je zou de aanname hebben kunnen doen dat hij niet gemotiveerd is, maar misschien hapert zijn apparatuur of heeft hij zorgen thuis. Op basis van die informatie zou je natuurlijk heel anders handelen dan vanuit die aanname. Dat vraagt natuurlijk ook een stukje flexibiliteit. Want als je alleen maar zoekt naar bevestiging van je aanname, helpt dat jou (en je medewerker) niet verder.

Los van leidinggegen, kom je dit ook tegen in andere vormen van communicatie. Zeker in gesprekken waarin we het niet met elkaar eens zijn, kunnen we soms volharden in het standpunt dat we vooraf al hadden. We houden dus vast aan de kaart van het gebied die we meegenomen hadden en hebben geen oog voor wat we werkelijk tegenkomen. Vragen stellen, de ander proberen te begrijpen, aannames loslaten. Want hoe flexibeler je bent in je communicatie, hoe succesvoller je daarin ook zult zijn.

WhatsApp ons
1
Stel je vraag via WhatsApp
Heb je een vraag voor ons? Stuur een whatsapp-bericht!