Beter argumenteren begint met inleven

Tijdens onze training Effectief Communiceren krijgen we vaak de vraag hoe je beter kunt argumenteren. Als we dan de groep vragen om ideeën, dan komen we vaak uit bij zaken als beter voorbereiden, betere onderbouwing, meer onderbouwing en noem maar op. Veel van deze ideeën gaan over beter argumenteren wat JIJ wilt, maar dat is zelden effectief.

Het effect van beargumenteren wat jij wilt

Ga voor een voorbeeld even mee terug naar de zomer van 2020. Steeds meer mensen hebben de afgelopen tijd vanuit huis moeten werken omdat er een lockdown was. Ook jij was voor een groot deel thuis en dat beviel eigenlijk prima. Geen onnodige reistijd en files, meer tijd voor het gezin en je had veel meer vrijheid om je tijd in te delen. Zo ging je overdag nog wel eens een rondje hardlopen en werkte je soms ‘s avonds nog aan een project.

Stel je nu voor dat je bij jouw manager wilt beargumenteren dat jij dat thuiswerken zoveel mogelijk wilt voortzetten en alleen naar kantoor wilt komen als dat voor het werk nodig is. Je hebt een heel rijtje argumenten in gedachten en probeert jouw manager ervan te overtuigen en toestemming te krijgen. Maar je merkt dat jouw manager niet staat te trappelen. Je kunt argumenteren wat je wilt, maar hij heeft de afgelopen weinig grip gehad op de afdeling en zich vaak zorgen gemaakt of alles wel goed ging.

beter argumenteren

Argumenteren gaat over aansluiting zoeken

Nu zou je natuurlijk nog veel meer positieve effecten van het thuiswerken erbij kunnen halen. Het contact met je kinderen is verbeterd, je hebt voor je hulpbehoevende buurvrouw de boodschappen kunnen doen, hebt minder stress enzovoort. Allemaal mooie effecten, maar overtuig je jouw manager met die argumenten? Waarschijnlijk niet.

Veel belangrijker is om op zo’n moment in te leven in zorgen die jouw manager heeft. Misschien kun je iets bedenken waardoor jouw manager juist beter op de hoogte is van de voortgang van zaken of iets waardoor hij het gemis aan grip niet zo ervaart?

What’s in it for me?

Wanneer je iemands medewerking zoekt, kun je argumenteren wat je wilt. Maar zolang de ander niet geprikkeld wordt door wat hij of zij er aan heeft om met jou mee te doen, dan motiveer je hem of haar niet. Zo kregen wij ooit een open sollicitatie van iemand die in haar email schreef over wat zij zocht en waar een goede baan voor haar aan voldeed. Dat is allemaal leuk en aardig, maar daarmee raakten wij niet gemotiveerd om met haar in contact te treden. Ze had beter kunnen beargumenteren waarom zij een waardevolle aanvulling zou zijn in het geven van een communicatietraining bij Anker & Kompas en waarom het een buitenkansje was om met haar in gesprek te gaan. Omdat ze geen argumenten had die ons nieuwsgierig maakten, liet ze een kans verloren gaan.

In het voorbeeld van jouw manager overtuigen van het nut van thuiswerken, zou je dus bijvoorbeeld kunnen noemen dat je productiever bent, dat je meer tijd hebt voor echt werk i.p.v. allerlei koffiepraatjes en dat vergaderingen veel korter gaan via het beeldscherm. Dit zijn maar wat verzonnen ideeën want uiteraard is elke manager anders. Je hebt dus maatwerk argumenten aan te dragen die voor jouw manager interessant zijn.

Wil je beter leren argumenteren?

Is goed argumenteren ook in jouw werk belangrijk? Wil je bij managers, collega’s en klanten beter gehoord worden? Kijk dan eens hoe onze training Effectief Communiceren voor jou van waarde is. En heb je na het lezen nog vragen, neem dan gerust contact met ons op. We denken graag met je mee!

WhatsApp ons
1
Stel je vraag via WhatsApp
Heb je een vraag voor ons? Stuur een whatsapp-bericht!