Voor jezelf beginnen, waarom zou je?

In deze tijd van goede voornemens hoor ik nog wel eens mensen uitspreken dat ze voor zichzelf willen beginnen. Eigen baas zijn, onafhankelijk, het lijkt ze heerlijk. En toch vraag ik dan vaak waarom men dat zou doen.

Voor jezelf?

Vaak hebben mensen het over een droom die ze willen realiseren of dat ze het beu zijn om voor een baas te werken die van 9 tot 5 bepaalt wat ze moeten doen. Dat willen ze voortaan zelf bepalen. En juist daarom blijft het vaak een droom die niet uitkomt. Zo sprak ik eens iemand op een startersdag van de Kamer van Koophandel die vertelde dat hij een webwinkel wou opzetten. Toen ik hem vroeg wat voor webwinkel en welke producten hij dan wou aanbieden, moest hij het antwoord schuldig blijven. Zo diep had hij er nog niet over nagedacht, maar het leek hem vooral leuk om een webwinkel te hebben en zo zijn inkomen te verdienen. Vol verwondering over zijn motivatie, liep hij verder, op zoek naar iemand die hem kon adviseren hoe hij iets dergelijks moest aanpakken.

Het gaat niet om jou!

Bovengenoemde argumenten zijn niet voldoende om een succesvol bedrijf op te zetten. Misschien bedenk je een prachtig product of zet je een flitsende handel op in producten waar je in gelooft, het is dan maar de vraag of er iemand op zit te wachten. Het kan dan een hele klus worden, waar veel startende ondernemers dan ook mee kampen, om klanten te vinden.

Als je een bedrijf opzet voor je eigen eer en glorie, is de kans klein dat het slaagt. Er moet meer zijn. De vraag die ik dan ook vaak stel is: wat wil je bereiken met je bedrijf? Welke klanten wil je bereiken, met welke vraag of behoefte zitten die klanten en wat zou je voor die klanten kunnen betekenen?

Voor de klant beginnen, niet voor jezelf.

Om succesvol te zijn in het leven en in dit geval met name in het zakenleven, zou je kunnen nadenken over je missie. Dat is je diepste drijfveer, nog belangrijker dan je kernwaarden. Het vraagt je namelijk verder te denken dan wie jij bent en waar jij gelukkig van wordt. Het vraagt je waar je een bijdrage aan wilt leveren. Een bijdrage voor de wereld, de maatschappij, een doelgroep. Als je een oplossing biedt voor iets waar anderen mee zitten of waar de maatschappij behoefte aan heeft, dan werkt dat als een magneet voor klanten en eventuele investeerders.

Vraag jezelf: Waarom?

Zoals Simon Sinek ook propageert: het begint steeds weer met de waarom-vraag. Dus als je al de kriebels voelt om zelfstandig ondernemer te worden, wees dan kritisch naar jezelf en daag jezelf uit. Is je motivatie wel sterk genoeg, doe je het puur voor eigen geluk, of probeer je iets voor anderen te bieden. En waarin kan jij dan het verschil maken. Daar hebben mensen behoefte aan en men merkt dat ook. Als ik in een kledingwinkel ervaar dat iemand gepassioneerd is om mij als klant zo mooi mogelijk aan te kleden, ben ik eerder geneigd daar naar terug te gaan dan de zoveelste winkel die door de eigenaar is bemand met een stel hippe 16-jarige scholieren die daar puur staan om hun zakgeld aan te vullen.

Wanneer je die vragen voor jezelf hebt beantwoord, sta je veel beter aan de start. Ik wens je goede zaken!

WhatsApp ons
1
Stel je vraag via WhatsApp
Heb je een vraag voor ons? Stuur een whatsapp-bericht!