Verandermanagement, hoe doe je dat?

In de tijd dat ik nog werkzaam was als projectmanager, hadden we met collega-projectmanagers regelmatig een intervisiebijeenkomst. Daarin bespraken we het wel en wee van onze projecten en konden we elkaar bijstaan met raad en daad. Het was ook een mooi moment om steeds weer van elkaar te leren over hoe je verandermanagement succesvol inzet. De vraag “Hoe doe je dat?” stond daarin centraal.

Wat is verandermanagement eigenlijk?

Wanneer een organisatie niet (meer) optimaal functioneert, kan het nodig zijn om wat aan die organisatie te veranderen. Ook veranderde omstandigheden, zoals marktontwikkelingen of nieuwe wet- en regelgeving, kunnen redenen zijn om de organisatie onder de loep te nemen. Het kan dan gaan om de structuur van de organisatie of de manier waarop gewerkt wordt. Het in goede banen leiden van dergelijke veranderingen, noemen we verandermanagement.

Wat maakt verandermanagement speciaal?

Je kunt je voorstellen dat een verandering van de organisatie of een ingrijpende wijziging in de werkwijze, nogal wat vraagt van de medewerkers in de organisatie. Zorgvuldig omgaan met die mensen is bepalend voor het welslagen van de verandering. Voor veel mensen betekent verandering namelijk onzekerheid en dat is een bron voor weerstand. Het is logisch dat wanneer er binnen de organisatie grote weerstanden ontstaan, de doelen moeilijk haalbaar zijn.

Hoe kan je dan leidinggeven aan verandering?

Het sleutelwoord in het leidinggeven aan veranderingen zoals hierboven beschreven, is communiceren. Het is niet voor niets dat we het hebben over alle betrokkenen, mensen moeten bij de verandering betrokken worden. Mijn collega’s en ik merkten steeds weer dat het slagen of mislukken van een verandertraject, lag aan de wijze van communiceren. Dat kun je uiteraard leren in een communicatietraining, maar bij verandermanagement komen specifieke vormen van communiceren kijken.

Zo heb je in een vroeg stadium mensen te betrekken in het waarom van de verandering. Wanneer je bij de koffieautomaat mensen hoort klagen in de zin van waar is het toch allemaal voor nodig, dan weet je dat daar iets is blijven liggen. Dat wil niet zeggen dat iedereen het leuk moet vinden, maar het begint met het begrijpen van de nut en noodzaak.

Maar daarmee ben je er uiteraard niet. Ook gedurende het verandertraject, is het zaak om mensen te betrekken. Door ze bijvoorbeeld mee te laten praten over de nieuwe situatie, hoe zij dat zien. Je hebt immers te maken met experts in hun vak, dus gebruik die expertise ook. Er is weinig dodelijker in een verandertraject, dan medewerkers te vertellen hoe ze het voortaan moeten doen. Hoeveel weerstand wil je hebben?

Heel veel en goed luisteren is ook zo’n vaardigheid die je als verandermanager moet inzetten. Luister vooral ook naar zorgen die mensen ventileren. Laat mensen vertellen waar hun twijfels zitten. En wees ook alert op non-verbale signalen. Niet iedereen vindt het makkelijk om zijn of haar mond open te trekken. Zeker niet in verandertrajecten waarin banen op het spel staan. Maar non-verbaal is vaak goed te zien hoe mensen “in de wedstrijd zitten”. Ga het gesprek aan. Soms om daarna mensen gerust te stellen, soms om vooral begrip te tonen voor iemands zorgen en daarbij zo iemand nog eens mee te nemen in de nut en noodzaak.

Natuurtalent of nog iets te leren?

Misschien doe je dit al van nature en misschien besef je dat je hierin nog wel wat te leren hebt. Voor mensen die leidinggeven aan verandering, bieden we een training met die naam. In 5 dagen leer je in Leidinggeven aan Verandering hoe je een verandertraject in goede banen leidt. Samen met andere leidinggevenden uit andere organisaties, ga je aan de slag met bovenstaande en andere aspecten die komen kijken bij dergelijke ingrijpende trajecten.

Wil je afstemmen of deze training waardevol is voor jou, of dat toch iets anders misschien meer waarde heeft, neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee om te bepalen wat het beste bij jou past.

WhatsApp ons
1
Stel je vraag via WhatsApp
Heb je een vraag voor ons? Stuur een whatsapp-bericht!