Situationeel Leiderschap, ja natuurlijk!

Vorige week kwam een groep managers van een bedrijf naar Anker & Kompas om de training Coachend Leidinggeven te volgen. Deels beginnende leidinggevenden, anderen waren al meer ervaren. Het was een enthousiaste groep en er was dan ook volop interactie. Wat ons opviel was het meest gehoorde antwoord op vragen die we aan de groep stelden, zoals “hoe zou je …. aanpakken?”. Het antwoord was verrassend vaak: “dat hangt af van de situatie”, aangevuld met voorbeelden over een medewerker die bepaald niet open stond voor een aanpak die je “normaal” zou kunnen beschouwen.

Dat antwoord zou je als een dooddoener kunnen beschouwen, want het geeft niet echt een antwoord op de vraag. Maar in deze context was het de spijker op zijn kop. Het was juist onze bedoeling om deze managers bewust te maken dat er geen aanpak is die op elke medewerker van toepassing is. We hebben ze ingewijd in het belang van Situationeel Leiderschap zoals dat al langere tijd als succesvolle methode wordt beschouwd.

Zoveel mensen, zoveel wensen.

Bij Situationeel Leiderschap ga je uit van het principe dat op medewerkers verschillende stijlen van leidinggeven van toepassing zijn. Dit is afhankelijk van de ervaring, de zelfstandigheid en de betrokkenheid van de medewerker. Zo kun je je vast wel voorstellen dat een medewerker die net begonnen is in een bepaalde functie, weliswaar enthousiast en dus betrokken is, maar vanwege de ontbrekende ervaring nog niet zo zelfstandig kan werken. Die is gebaat bij een meer sturende en instruerende manier van leiding, terwijl een ervaren rot in het vak een complete verantwoordelijkheid gedelegeerd kan krijgen.

Situationeel Communiceren.

Verschillende medewerkers vragen om verschillende manieren van leidinggeven en dat vraagt weer om een op maat gesneden communicatie. Je moet als leidinggevende dus oppassen dat jouw meest “eigen” manier van communiceren, misschien niet succesvol zal zijn omdat jouw medewerker iets anders nodig heeft. Wanneer dat botst, ligt dat niet aan de medewerker, maar heb jij flexibeler te zijn in je communicatie. Die flexibiliteit vraagt een alertheid. Telkens weer vraag je jezelf af: “wie heb ik tegenover me, hoever is hij/zij en welke stijl van leidinggeven past daar het beste bij?”. Wanneer je daarin slaagt, zal je team succesvol zijn en kunnen groeien naar een hoge mate van taakvolwassenheid. Met als gevolg dat jij waarschijnlijk steeds minder taakgericht hoeft te sturen en steeds meer mensgericht kunt gaan coachen.

Wanneer jij daar ook meer over wilt leren, is de training Coachend Leidinggeven een manier om daar grondig in getraind te raken. We hebben deze enkele malen per jaar als open training gepland staan, maar verzorgen het dus ook in-company. Als je daar vragen over hebt, neem dan contact met ons op.