Als leider hoef je niet iedereen te pleasen

In de wereld van leiderschapsmodellen, is het dienend leiderschap één van de vele die ik erg kan waarderen. Bij dienend leiderschap stel je jezelf als leider ten dienste van het team en de organisatie als geheel, maar dat wil bepaald niet zeggen dat je het altijd iedereen naar de zin moet maken.

Iedereen pleasen is niemand pleasen.

Enige tijd geleden woonde ik een workshop bij waar ik lange tijd naar had uitgekeken. Met 18 mensen gingen we aan de slag met een breed ervaren maatschappelijk probleem. De groep was een mix van deskundigen als het gaat om de inhoud en deskundigen als het gaat over de systemische werkvorm die we zouden inzetten. Al vrij snel werd duidelijk dat er vooraf niet heel veel focus was over het vraagstuk waarmee we zouden gaan werken. Met als gevolg dat veel mensen daar een idee over hadden. De begeleiders boden daar de ruimte voor, wat enerzijds te prijzen is, maar anderzijds leidde tot een eindeloze discussie.

Dat laatste was het tweede punt waardoor de workshop geen groot succes werd. De begeleiders waren erg bereidwillig, wilden iedereen de kans geven om iets in te brengen. Zelfs als er was aangekondigd dat nu de laatste aan het woord kwam, was het geen probleem als er daarna toch nog twee of drie mensen hun vinger opstaken en begonnen met “als ik er dan nog één ding over mag zeggen…”. En zo gingen we alsmaar niet écht aan de slag, juist op een dag waarin we een werkvorm inzetten die zoveel mogelijk uit de woorden blijft.

Door iedereen de ruimte te geven zijn/haar zegje te doen, begon het in de groep ook onrustig te worden: wanneer gaan we nou toch eens aan het werk??

De basis om een team te kunnen dienen.

De twee elementen die ik hierboven aanhaal, deden mij denken aan de twee basisvoorwaarden voor een goed functionerend team, want voor zo’n workshop  zou je de groep aanwezigen als een team kunnen beschouwen. Die twee basisvoorwaarden zijn:

  • een gedeelde focus of doel
  • een gedeeld ervaren leiderschap

Wanneer deze voorwaarden niet beide vervuld worden, loopt de energie in de groep alle kanten op. Van een team is al snel geen sprake en er wordt weinig resultaat geboekt.

Een dienend leider is een assertief leider.

Hoe mooi het ook lijkt om het iedereen naar de zin te maken, je hebt als leider ook de taak om het hogere doel in de gaten te houden. Dat betekent dat je soms helder moet afbakenen en nee moet kunnen zeggen als iemand iets wil. Dat betekent ook dat je ergens voor staat, dat je een heldere focus aanbrengt. Wanneer die focus er is en ook de afbakening van wat wel en niet kan en mag, kan het team zich daartoe verhouden. Het schept duidelijkheid, net zoals een juf in een kleuterklas duidelijkheid schept om het geen bende te laten worden. Een dienend leider kan het ook verduren als hij niet altijd aardig gevonden wordt of op weerstand stuit, met soms zelfs tot gevolg dat mensen afhaken.

Stel nou dat jij als leider daarin krachtiger wilt staan en beter wilt focussen in jouw werk, misschien kan de training Leiderschap met Open Vizier je daarbij helpen. Je leert in die training over de dieperliggende patronen van jou als leider en ook van de mensen met wie je werkt. Lees het eens door en als je dan meer wilt weten, kun je altijd contact opnemen. We denken graag met je mee!