Gisterenavond werd er op de radio weer genoemd dat er voor vanmorgen Code Geel was afgegeven. Het klinkt naast Code Oranje en Code Rood als een serieuze situatie met betrekking tot het weer. Als je even nakijkt wat Code Geel eigenlijk betekent, lees je dat het zoiets betekent als “wees alert”. Vroeger zouden we het dan hebben over plaatselijke gladde weggedeelten, tegenwoordig is het een code.
Waarschuwingen hebben last van inflatie.
Van ernstige weersomstandigheden is vanmorgen niets gebleken en dat is precies waar het mis gaat. Een paar weken geleden hebben we ervaren wat het effect is als je te vaak een dergelijke waarschuwing geeft: een Code Rood wegens storm werd massaal genegeerd en een chaos op de weg was het gevolg. Mensen hebben inmiddels zo vaak een gele, oranje of rode code op de radio gehoord en erg vaak bleek het niet om een echte storm te gaan maar een storm in een glas water. De kracht van de waarschuwing is dan natuurlijk in het geding.
Ook als leider kun je teveel waarschuwen.
Iets dergelijks bekroop me toen ik onlangs een telefoontje kreeg van een manager die zich beklaagde over één van zijn medewerkers. Hij vertelde me dat die medewerker inmiddels zes keer een officiële waarschuwing had gehad en zijn gedrag maar niet verbeterde. Mijn eerste gedachte was “vind je het gek?” want dat vond ik het niet. Natuurlijk heel vervelend dat iemand niks met feedback doet, maar als je keer op keer een officiële waarschuwing krijgt zonder dat er consequenties aan zitten, dan betekent die waarschuwing blijkbaar niet veel.
Kleine kinderen weten het feilloos.
Mijn gedachten gaan ook uit naar kinderen die ik een tijdje terug op een verjaardag zag. Door de ouders werd doorlopend gemaand om niet nog meer chips, nootjes, snoepjes en dergelijke te pakken. Steeds weer zeiden de ouders “dit was de laatste hoor!” en steeds lieten hun kinderen zien dat ze het mis hadden. Blijkbaar wisten deze kinderen allang dat er geen enkele reden was om naar de waarschuwingen van hun ouders te luisteren en dus propten ze hun mond nog eens vol.
Na een gele kaart volgt rood.
Je zou een effectieve waarschuwing kunnen beschouwen als een gele kaart. In het voetbal krijg je ook niet de ene na de andere gele kaart. Als je na eenmaal geel nogmaals misdraagt, volgt een rode kaart en moet je het veld verlaten.
De vlekwerking.
Behalve het effect op een medewerker in kwestie, heeft de wijze waarop je als leidinggevende met waarschuwingen omgaat ook invloed op andere medewerkers. Wanneer jouw waarschuwingen niet zoveel gewicht hebben, leren anderen namelijk ook dat ze die niet zo serieus hoeven te nemen. Op die manier ondermijn je jouw leiderschap. Je bewijst jezelf en je medewerkers dus een dienst door daarin duidelijkheid te scheppen.