Inleven is iets anders dan instemmen

De afgelopen tijd stonden bij mij in het teken van verhuizen. Nadat een nieuwe woning was gevonden, moest uiteraard ook de oude woning worden verkocht. Daarbij kwam maar weer eens een oude wet op het vlak van communicatie aan de orde:

het resultaat van jouw communicatie is de reactie die je krijgt

Dat kan jij wel mooi vinden…

Amper een jaar geleden hadden wij in de woonkamer twee muren een kleurtje gegeven, zeg maar kersenrood. Het stond echt prachtig en bracht een warme sfeer in de kamer. We waren er dan ook erg blij mee en zo ging de woning dan ook kleurrijk op Funda. Al snel bleek dat niet iedereen zo enthousiast was over onze woonkamer. Blijkbaar was het voor veel mensen lastig om voorbij de rode kleur te kijken. De warme sfeer maakte ook dat de kamer minder groot leek dan hij was en dat viel velen tegen. Vandaar ook dat ons geadviseerd werd om de muren weer wit te maken. Met tegenzin deden we dat en zo werd het niet meer “onze” woonkamer. Maar wonderwel was de woning snel daarna verkocht!

Inleven in het dagelijks werk

Ook in je werk kun je tegenkomen dat je ergens enthousiast over bent of iets een goed idee vindt, maar dat anderen veel minder staan te juichen. En ook al hoef je niet elke dag je woning te verkopen, je zult soms wel jouw idee of standpunt willen verkopen. Dan is het goed om in je argumentatie rekening te houden met wat de ander belangrijk of waardevol vindt. Misschien denk je “waarom zou ik die moeite doen, ik heb toch een geniaal idee?”. Maar als wij de muren van onze woonkamer niet hadden overgeschilderd, dan stond het nu misschien nog steeds te koop. Oftewel, leef je in in degene die je wilt overtuigen van jouw idee en sluit aan op wat voor hem of haar belangrijk is.

Instemmen is wat anders dan inleven

Ook in conflictsituaties probeer je elkaar vaak te overtuigen. En zo probeert de ander een standpunt aan jou te verkopen. Uiteraard ben je het daar niet (helemaal) mee eens, anders had je geen conflict. Maar zonder in te stemmen zou je wel kunnen inleven in waarom het voor die ander belangrijk is.

In onze communicatietrainingen gebruiken we vaak als voorbeeld een veel voorkomend conflict in de huiselijke sfeer: de ene partner wil een zonnige vakantie, de ander wil thuisblijven om aan het huis te klussen. Dat gaat niet samen, dus zie daar maar eens uit te komen. Als je niet kunt inleven in de argumenten van de ander en de ander niet in de jouwe, kom je er uiteraard niet uit. Pas als je open staat voor elkaars standpunten, kun je samen onderzoeken of beide belangen samen te voegen zijn en of er een compromis haalbaar is.

Dat lukt wanneer je open staat voor elkaar en doorvraagt naar iemands redenen. Want je kunt meteen afwijzend reageren op het idee van klussen aan het huis, maar als je jouw partner vraagt waarom dat zo belangrijk voor hem of haar is, krijg je daar mogelijk ineens meer begrip voor. En omgekeerd natuurlijk ook, begrijpt je partner waarom jij snakt naar een zonnige vakantie. Door zo open te staan voor elkaars behoeften, kom je vaak tot nieuwe oplossingen.

Inleven kun je ontwikkelen

Inleven is een vaardigheid. Sommigen lijken dat van nature te hebben, anderen hebben er nog wat moeite mee. Gelukkig kun je die vaardigheid ontwikkelen en in onze training Effectief Communiceren gaan we daar op diverse manieren mee aan de slag. Dus wil jij ook beter jouw idee verkopen of wil je beter met conflictsituaties omgaan? Kijk dan hoe de training Effectief Communiceren voor jou van waarde kan zijn. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op, we denken graag met je mee!