Jullie werken samen in een team, misschien al langere tijd, en vakinhoudelijk hebben jullie het team goed op orde. Vakmensen zijn jullie met de nodige ervaring. En toch merk je dat de resultaten niet navenant zijn. Hoe kan het toch zijn dat zo’n getalenteerde ploeg een mager resultaat boeken? Waar ligt dat toch aan? Meestal ligt dat aan de interne communicatie!
Wat is er mis met onze interne communicatie?
In de teams die wij begeleiden op het vlak van communicatie, merken we dat één heel belangrijk aspect van communicatie niet of nauwelijks plaatsvindt: luisteren! Tsja, het klinkt misschien te simpel voor woorden, maar heel vaak merken we dat teamleden niet of slecht naar elkaar luisteren. Misschien horen ze nog wel wat er gezegd wordt, maar van luisteren is amper sprake. Zeker bij meningsverschillen of onenigheid, zizjn mensen al heel snel aan het bedenken hoe de argumentatie van de ander onderuit gehaald kan worden.
Wat kunnen we daar aan doen?
Om echt te kunnen luisteren, moet je bereid zijn om je bestaande mening en standpunt te parkeren, dat stemmetje in je hoofd dat je bestaande overtuigingen als een mantra herhaalt even de mond snoeren. Als je daar aan vast blijft houden, ben je niet in staat om nieuwe dingen te horen, laat staan ervan te leren. Want dat is inderdaad het risico van écht luisteren: je zou zomaar overtuigd kunnen worden! En voor sommige mensen lijkt dat onverdraaglijk, dat ze moeten toegeven dat de opvatting van die ander ook best wel hout snijdt. Kortom, je moet OPEN staan voor de ander en wat de ander te zeggen heeft.
Ten tweede is de interne communicatie erbij gebaat als iedereen EERLIJK is. Geen geheimen of valse voorwendselen omdat dat politiek handig zou zijn. Laat nu eens wél het achterste van je tong zien, teams zijn geen team als de leden dingen te verbergen hebben. Spreek je ook uit naar elkaar: want vind je dat er goed gaat en waar zie jij nog verbeterkansen? Als iedereen dat doet, helpen jullie elkaar en het team naar een beter resultaat.
Ten derde: wees NIEUWSGIERIG. Met een nieuwsgierige houding ben je steeds geïnteresseerd in wat anderen ergens van vinden. Bovendien zul je vaker doorvragen op momenten dat je iets niet duidelijk is of juist wanneer je wel denkt het te snappen maar het even wil verifiëren.
Met deze drie factoren kun je een mooi ezelsbruggetje vormen: wees een OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Het is zomaar één van de ezelsbruggetjes die we aanreiken en oefenen in de communicatietraining Effectief Communiceren. Als alle teamleden deze ezelsbrug in het achterhoofd houden, is er al veel bereikt in de interne communicatie.