header inschrijven
  • Home
  • Over Anker & Kompas
    • Waarom Anker & Kompas?
    • Partner in persoonlijke groei
    • Team en Partners
    • Onze visie
    • Over NLP en Systemisch Werk
    • Onze klanten
    • Boeken
    • Neem contact met ons op!
  • Open Trainingen
    • Effectief Communiceren
    • Persoonlijke Kracht via NLP
    • Coachend Leidinggeven
    • Leiderschap met Open Vizier
    • Leidinggeven aan Verandering
    • Trauma in Organisaties
    • Assertiviteitstraining
  • In-company training
    • Leiderschapstrainingen met diepgang
      • Persoonlijk Leiderschap
      • Leiderschap met Open Vizier
      • Coachend Leidinggeven
      • Leidinggeven aan Verandering
    • Communicatietraining
    • Gesprekstechnieken
    • Bijzondere workshops
  • Coaching en Advies
    • Personal Coaching
    • Intervisie
    • Advies op maat
  • Blog
  • Contact
    • Onze trainingslocatie
    • Overnachten
Je bent hier: Home / Alle artikelen / Communicatie / Hoe kan je communicatieve vaardigheden verbeteren?

Hoe kan je communicatieve vaardigheden verbeteren?

20 december 2017 - Bas de Kruyff

Het belang van goede communicatie is alom bekend. En als je merkt dat je soms de plank nog misslaat, wil je die communicatieve vaardigheden verbeteren. Logisch, maar hoe doe je dat? Laten we een paar ideeën delen.

Experimenteer met ander gedrag.

Dat klinkt misschien wat simpel, maar het is algemeen de vuistregel als je huidige gedrag niet werkt. Wij mensen zijn nogal geneigd om nog beter ons best te doen in het gedrag wat toch niet werkt, dus dan snap je dat het je weinig zal opleveren.

Luister, luister, luister….

Waarom denk je dat we twee oren hebben en maar één mond? Veel mensen denken dat communiceren te maken heeft met wat en hoe je dingen vertelt. Waar communicatie vaak misloopt is in het slechte luisteren. Dus probeer eens wat beter je oren te openen en nieuwsgierig te luisteren naar wat de ander jou wil vertellen.

Let op non-verbale signalen!

De betekenis van iemands boodschap wordt voor een goed deel bepaald door de non-verbale signalen. Zelfs als iemand niets zegt, kan zijn of haar non-verbale communicatie je zoveel vertellen. Maar pas op met al te snel conclusies te trekken als iemand bijvoorbeeld zijn wenkbrauwen optrekt. Vraag liever wat er is, zodat je geen verkeerde aanname doet.

Stop eens met appen en mailen.

Hoe vaak kiezen we tegenwoordig voor een whatsappje of een email om te communiceren? Lekker makkelijk denk je dan misschien, maar het is ook linke soep. Juist omdat je de zojuist genoemde non-verbale signalen niet zichtbaar zijn in een geschreven boodschap, is het een bron van misverstanden. Loop liever op iemand af of pak desnoods de telefoon, je hebt dan meteen door hoe je boodschap overkomt.

Vraag feedback.

Zeker ook als je experimenteert met nieuw gedrag, vraag dan af en toe hoe je overkomt. Soms doe je dat letterlijk door het te vragen, soms krijg je “feedback” in de vorm van weerstand die je bij de ander ervaart. Het is dan verleidelijk om de ander een zeurpiet te vinden, maar misschien is het een goede spiegel voor je: hoe heb je dan gecommuniceerd dat dit tot weerstand leidde?

Kies een training communicatieve vaardigheden

Natuurlijk mooi allemaal, tips om je communicatie te verbeteren. Gaat het je dan ook lukken? Het is voor veel mensen een goed idee om een training zoals Effectief Communiceren te doen om zodoende hun communicatieve vaardigheden te verbeteren. In groepsverband ga je dan ook oefenen om alvast te ervaren hoe die technieken werken. En ga je met elkaar in gesprek over wat je in je communicatie ervaart als effectief en wat niet.

Ook teams kiezen ervoor om hun samenwerking te versterken via een in-company communicatietraining. Het blijkt steeds weer dat teams daarmee sterker en doeltreffender worden.

In categorie: Communicatie Tags: communicatieve vaardigheden, gesprekstechnieken, tips

Meest recente berichten

  • Hoe kan ik mijn mentale weerbaarheid vergroten?
  • De stem van de minderheid
  • Ben jij als leider een one-man band?
  • Leidinggeven aan emotionele medewerkers
  • Hoe realiseer je een doorbraak (of niet)?

Open Trainingen

Download de brochure!

Contactgegevens

telefoon 085-130 5995
(ma-vr van 08:30 tot 21:00)

email Berichten graag via het
contact-formulier.

Kijk ook bij Veel Gestelde Vragen!
  • Facebook
  • Google+
  • LinkedIn
  • Twitter

Blijf op de hoogte!




Ervaringen van klanten

We zijn trots op de positieve reacties van onze klanten. Het effect voor de klant, dat is waar we het voor doen!

Lees onze blogs over:

  • Assertiviteit (56)
  • Communicatie (48)
  • Leiderschap (62)
  • Overig (93)
  • Persoonlijke groei (84)
© 2004–2019 - Anker & Kompas
Assertiviteitstraining - Communicatietraining - Leiderschapstraining - Persoonlijke Effectiviteit - Coachend Leidinggeven
Sitemap - Privacy Policy
Anker & Kompas
  • Home
  • Assertiviteitstraining
  • Communicatietraining
  • Leiderschapstraining
  • Effectief Communiceren
  • Persoonlijke Kracht via NLP
  • Coachend Leidinggeven
  • Leiderschap met Open Vizier
  • Leidinggeven aan Verandering
  • Trauma in Organisaties
  • Over Anker & Kompas
  • Contact