Een veelgehoorde uitspraak over feedback is: feedback is een cadeautje. Jaja, mooie uitspraak, maar waarom hebben we er dan vaak toch moeite mee om feedback te krijgen? Of om feedback te geven? Het is toch leuk om een cadeautje te krijgen of te geven? Laten we eens kijken waarom we feedback vaak lastig is en waarom er toch gezegd wordt dat feedback een cadeautje is.
Wat verstaan we onder feedback?
Om eerst eens het begrip feedback te definiëren: onder feedback verstaan we alle terugkoppeling op hoe iemands doen en laten overkomt bij een ander. Als ik jou dus feedback geef, dan laat ik weten wat ik vind van jouw gedrag. Dit is al een belangrijke voorwaarde, goede en opbouwende feedback gaat over concreet gedrag of een concrete gebeurtenis. Wanneer je iemand zegt dat je hem niet kunt vertrouwen, dan is dat vaag en niet concreet en dus niet opbouwend.
Er zijn ook twee vormen van feedback te onderscheiden: enerzijds de complimenten en anderzijds de meer kritische vorm van feedback. Ook al vinden we complimenten ook niet altijd makkelijk te ontvangen, het voelt soms wat ongemakkelijk, richten we ons in dit artikel op de kritische variant. Er is dus iets wat iemand niet prettig vindt.
Waarom is het lastig feedback te ontvangen?
Wij mensen hechten nu eenmaal aan waardering. Dat is al iets dat we in de oertijd hadden en zit zo ongeveer in ons DNA. In de oertijd moest je nu eenmaal onderdeel zijn van een stam om te kunnen overleven in de wrede buitenwereld. Ook vandaag de dag voelt het vaak erg onprettig als we ons niet gewaardeerd voelen. Feedback kan zelfs aanvoelen als een afwijzing en afhankelijk wie de feedback geeft, kan dat zwaarder of minder zwaar wegen. Probeer je maar eens voor te stellen dat je kritiek krijgt op een stuk werk dat je hebt geleverd, door jouw leidinggevende, door een naaste collega of door iemand die als stagiair met jou meeloopt. Merk je het verschil in hoe je je daarbij zou voelen? Als we feedback ontvangen, ervaren we vaak toch een vorm van schaamte of schuld. Omdat we iets beter hadden kunnen doen, omdat we ons vergist hebben of omdat we zelfs iets in de soep hebben laten lopen.
Waarom is het lastig feedback te geven?
Ook wanneer je zelf niet tevreden of blij bent met het gedrag van iemand anders, kan het lastig zijn om daar feedback over te geven. Dit heeft over het algemeen te maken met de gevolgen die je niet kan overzien. Ten eerste wil je de ander niet kwetsen en ten tweede komt er misschien wel een heel vervelende reactie. Eigenlijk zijn deze twee aarzelingen ook wel mooi, want het moedigt je aan om je feedback zorgvuldig te formuleren. Dus zonder te kwetsen en met als doel een positieve reactie en acceptatie van je feedback.
Ook hier kan nogal uitmaken wie je tegenover je hebt. Stel je ook nu maar weer voor dat je feedback hebt op het werk van je leidinggevende, je naaste collega of je stagiair. Voor de meeste mensen is het moeilijk of zelfs ondenkbaar om hun leidinggevende feedback te geven. Want ja, die heeft toch vaak invloed op je carrière binnen de organisatie.
Een andere reden waarom feedback geven vaak lastig is, is dat mensen zich niet altijd veilig voelen om dat te doen. Als medewerkers van een organisaties zelden of nooit feedback geven, lijkt het soms dat het lekker loopt, maar in de meeste gevallen is het een teken van een onveilige bedrijfscultuur.
Dus waarom is feedback een cadeautje?
Als je feedback krijgt, laat iemand dus weten hoe hij of zij jouw gedrag ervaart. Dat kan positief zijn, een compliment dus, en dan weet je dat je met dit gedrag door hem of haar gewaardeerd wordt.
Als de feedback gaat over iets wat iemand als niet prettig of positief ervaart, dan is het goed om dat te weten. Want waarschijnlijk gaat het over iets waar je helemaal niet bewust van bent. Niet bewust van dat gedrag of van het feit dat jouw gedrag negatief ervaren wordt. Als hij of zij dat aan jou laat weten, is dat een cadeautje. Het geeft jou namelijk de kans om jouw gedrag te veranderen (als je dat wilt). Als je de feedback niet had gekregen, was het negatieve gevoel er bij de ander toch wel, alleen had jij de kans m te verbeteren niet gekregen en zou er dus niets veranderen. Nou ja, misschien zou jullie verstandhouding nog wel verslechteren omdat de ander weliswaar niks zegt maar zich ondertussen steeds meer ergert.
Hoe kan ik beter leren omgaan met feedback?
Daarvoor zijn verschiillende trainingen beschikbaar. Wij gaan in de training Effectief Communiceren uitgebreid in op manieren waarop je feedback geeft en ontvangt. Daar oefenen we ook mee zodat je direct kunt ervaren hoe dat werkt. Wanneer je her vooral spannend vindt om feedback te geven of ontvangen, dan kan je ook denken aan onze training Persoonlijke Kracht via NLP. Hierin gaan we vooral aan de slag met gedachtenpatronen die jou nog in de weg staan. Kijk eens op beide pagina’s en bepaal welke training je het beste zou passen. Kom je daar toch niet uit? Neem dan contact met ons op, dan denken we graag even mee!