Vaak komen mensen in onze training Effectief Communiceren om daar tal van communicatieve vaardigheden te leren. Ze komen met leerdoelen als het omgaan met kritiek, het beter argumenteren of conflicten aangaan en zoeken naar technieken om dergelijke lastige gesprekken te voeren. Daar gaan we uiteraard volop en graag mee aan de slag, maar voegen daar ook iets extra’s aan toe.
Het begint met de juiste mindset
Zeker mensen die nog niet zo assertief zijn, hebben meer nodig dan alleen de communicatieve vaardigheden. Zij hebben vaak te werken aan hun mate van lef. Je kunt wel technieken leren om voor jezelf op te komen, maar je moet eerst van jezelf toestemming hebben om voor jezelf op te komen. Veel mensen denken dat dat brutaal of ongepast is, een gedachtenpatroon die een effectieve communicatie in de weg zit. Daarom ook dat regelmatig een deelnemer aan onze training Effectief Communiceren, aansluitend ook kiest voor onze assertiviteitstraining Persoonlijke Kracht via NLP.
Ook zijn er mensen die altijd hun zin willen hebben, altijd willen winnen. Vanuit die mindset kun je ook moeite ervaren om de vaardigheden die je in onze training leert, in praktijk te brengen.
Met welke houding zit je erin?
Hoe stap je een gesprek in, wat wil je daarin eigenlijk bereiken? Met houding bedoel ik hier niet zozeer de lichaamshouding, alhoewel non-verbale communicatie uiteraard erg belangrijk is. In dit geval bedoel ik vooral je mentale houding. Die is van wezenlijk belang. Ik geef je enkele voorbeelden.
- Leef je in in de ander. Zolang je aan het roeptoeteren bent en vanuit jouw eigen belevingswereld de ander probeert te overtuigen, zal je weinig bereiken. Tenzij die ander zich geïntimideerd voelt en daar geen weerstand tegen weet te bieden. Sta dus open voor reacties en neem die serieus, sluit aan op zaken die de ander belangrijk vindt.
- Geef feedback met een positieve intentie. Je kunt ruwweg kiezen tussen twee intenties: de ander eens flink de volle laag geven of de ander laten weten hoe zijn/haar gedrag op jou overkomt. Met het geven van de volle laag zal je doorgaans op weerstand stuiten en de kans is klein dat jouw feedback dan met open armen (oren) wordt ontvangen. Beter geef je feedback vanuit de intentie dat je de ander wilt helpen groeien. Goede feedback is daarom opbouwend en bevat vaak tips.
- Ga een conflict aan zonder eisen. Veel mensen die ik spreek willen een conflict winnen. En daar gaat het al mis. Wanneer je perse een conflict wil winnen, is het al erg lastig om open te luisteren naar de argumenten, belangen en behoeften van de ander. Als je daar al naar luistert, is het wellicht vooral om te beoordelen hoe je dat onderuit kunt halen. Je komt op een prettige manier uit een conflict als je het open aangaat en daarmee de visie van de ander ook in overweging neemt. Wees nieuwsgierig, stel vragen en leg jullie standpunten naast elkaar om te zien waar bruggen geslagen kunnen worden.
Meer lezen over hoe je dit kunt leren?
Bovenstaande zaken zijn slechts enkele ingrediënten van onze training Effectief Communiceren. We bieden je een uitgebreid programma waarin ook volop ruimte is voor jouw persoonlijke praktijksituaties. Dus als je daarmee aan de slag wilt, ben je van harte welkom!