Communicatieve vaardigheden juist nu belangrijk

Begin 2020 is de manier waarop we samenwerken flink opgeschud door het Corona-virus. En waar samengewerkt wordt, wordt gecommuniceerd. Dus als de samenwerking veranderd, zullen communicatieve vaardigheden bepalen of dat goed gaat of niet.

Communiceren op afstand

In korte tijd zijn tal van mensen niet meer naar hun gebruikelijke werkplek gegaan, maar thuis gebleven om daar hun werk te verrichten. Met de gebruikelijke email en netwerkverbindingen is dat voor een deel niet anders dan anders, maar je bent natuurlijk niet samen met je collega’s. Dus om toch in contact te blijven, zijn we massaal gaan videobellen. Sommigen doen dat vanuit een netjes ingerichte studiekamer, sommigen tussen het wasrek en de strijkplank. Want met de rest van het gezin ook thuis, is het goed om een ongestoord plekje te hebben.

communicatieve vaardigheden op afstand

Liever via het scherm dan via email of telefoon

De toevoeging van het beeldscherm is belangrijk in het samenwerken op afstand. Want in de communicatie zijn de nonverbale signalen toch van groot belang. Communicatieve vaardigheden gaan niet alleen over wat er gezegd wordt, maar juist ook hoe het gezegd wordt. Die nonverbale signalen oppikken blijkt cruciaal om elkaar goed te verstaan.

Communicatieve vaardigheden kunnen de afstand verkleinen

Behalve de letterlijke afstand tussen collega’s, kan er ook een andere afstand ontstaan, noem het afstandelijkheid. Juist als je elkaar niet meer op de gang tegen het lijf loopt en terloops bij de koffieautomaat ziet, kun je elkaar wat uit zicht raken.

Goede leidinggevenden beschikken over de communicatieve vaardigheden om die betrokkenheid te laten merken, ondanks de afstand. De afgelopen tijd sprak ik diverse leidinggevenden die meer contact hadden met hun medewerkers dan ooit. En dan bedoelden ze niet alleen zakelijk en vakinhoudelijk, maar juist ook het menselijk contact. Zij hadden juist meer aandacht voor hoe het met de mensen ging. Door gericht te vragen hoe het met iemand is, hoe het lukt om thuis te werken en hoe het iemands leven beïnvloedt. Maar ook door los te laten en erop te vertrouwen dat medewerkers heel zelfstandig hun taak oppakken. Alleen al dat laatste blijkt één van de belangrijkste communicatieve vaardigheden die er zijn. Want de leidinggevende laat daarmee weten de medewerker de vrije hand te geven en tegelijk beschikbaar te zijn op het moment dat dat nodig is.

Investeren in een training communicatieve vaardigheden

Misschien gingen de zaken al best goed en misschien merkte je dat er hier en daar wel verbetering in die communicatie mogelijk is. Daarom krijgen we juist nu ook extra vragen naar trainingen in communicatieve vaardigheden. Want als het nu nog niet zo soepel verliep, kun je nu ook investeren om dat in de toekomst beter te laten gaan. Juist in deze vreemde periode, ook de periode dat werknemers terugkeren naar het werk, zijn goed ontwikkelde communicatieve vaardigheden cruciaal.

Anker & Kompas biedt twee trainingen waarin communicatieve vaardigheden volop aan bod komen. Ten eerste natuurlijk Effectief Communiceren, voor iedereen die zijn/haar communicatie wil versterken.Ten tweede hebben we voor leidinggevenden de training Coachend Leidinggeven, omdat er soms iets extra’s nodig is in het motiveren, begeleiden en aansturen van medewerkers. Is dat wat voor jou? Lees dan verder over de training die het beste bij jou lijkt te passen. En kom je er niet uit, neem dan gerust contact op, we denken graag met je mee.

WhatsApp ons
1
Stel je vraag via WhatsApp
Heb je een vraag voor ons? Stuur een whatsapp-bericht!